Dojrzałość jako pochodna wybranych mikrofundamentów orientacji strategicznych – rekonesans w sektorze maszyn rolniczych
Journal of Management Challenges front cover. Light grey background. Icons of time, calendar, speech, production and other management challenges aggregated in one network in front.
PDF (Język Polski)

How to Cite

Niewiadomski, P. (2020). Dojrzałość jako pochodna wybranych mikrofundamentów orientacji strategicznych – rekonesans w sektorze maszyn rolniczych. Journal of Management Challenges, (1), 27-54. https://doi.org/10.34658/jmc.2020.1.03

Abstract

W coraz większym stopniu menedżerowie uświadamiają sobie, iż nastąpiło fundamentalne przewartościowanie orientacji w zarządzaniu, w zakresie celów operacji i procesów funkcjonowania. Proces zmian dokonuje się na kilku płaszczyznach: strukturalnej, systemów pracy, kompetencji, technologii, procedur organizacyjnych czy strategii. W związku z powyższym wielu badaczy i praktyków zarządzania zastanawia się nad istotą, mechanizmami kreowania i granicami strategii. Część propozycji ogranicza się do reakcji, inne tylko do adaptacji przedsiębiorstwa do zmieniających się warunków, jeszcze inne ograniczają się wyłącznie do zmian lub zasobów pozostających w dyspozycji przedsiębiorstwa. Rozważania prowadzone przez autora niniejszej pracy podążają w kierunku rozpoznania strategicznych tendencji przedsiębiorstw wytwórczych działających w polskim sektorze maszyn rolniczych; zmienia się bowiem model ich funkcjono­wania.

 

https://doi.org/10.34658/jmc.2020.1.03
PDF (Język Polski)

References

1. Nogalski B., Kowalczyk A., (2007), Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Difin, Warszawa.
2. Cyfert Sz., Skorb A., Myślenie strategiczne klasyków z punktu widzenia obecnego stanu wiedzy, [w:] Banaszyk P. (red.), (2003), Współczesne interpretacje dorobku klasyków nauki o organizacji i zarządzaniu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
3. Zakrzewska-Bielawska A., Modele badawcze w naukach o zarządzaniu, „Organizacja i Kierowanie” 2018, nr 2(181), ss. 11-25.
4. Zakrzewska-Bielawska A., Wybory strategiczne w relacyjnej orientacji przedsiębiorstwa, „Handel Wewnętrzny” 2017, nr 3(368), ss. 181-192.
5. Zakrzewska-Bielawska A., Ewolucja szkół strategii: przegląd głównych podejść i koncepcji, [w:] Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości” 2014, nr 27, ss. 9-29.
6. Cyfert Sz., (2012), Granice organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
7. Stabryła A., (2005), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa.
8. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., (2009), Koncepcje strategii organizacji, PWE, Warszawa.
9. Hoskisson R.E., Hitt M.A., Wan W.P., Theory and research in strategic management: swings of a pendulum, “Journal of Management” 1999, vol. 25, iss. 3, ss. 417-425.
10. Tecce D.J., Pisano G., Shuen A., Dynamic Capabilites and Strategic Management, [w:] Dosi G., Nelson R., Winter S. (Eds.), (2000), The Nature and Dynamics of Organizational Capabilities, Oxford University Press, Oxford-New York, s. 353.
11. Sopińska A., Mierzejewska W., Ewolucja zarządzania strategicznego w świetle badań polskich i zagranicznych, [w:] Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, „Prace Naukowe 12. Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości” 2014, nr 27, ss. 31-45.
12. Kaleta A. (red.), (2014), Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw, C.H. Beck, Warszawa.
13. Moszkowicz M. (red.), (2005), Zarządzanie strategiczne. Systemowa koncepcja biznesu, PWE, Warszawa.
14. Krupski R., Ewolucja rozumienia strategii organizacji, Studia i Materiały “Miscellanea Oeconomicae” 2009, nr 2.
15. Obłój K., (2007), Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
16. Niemczyk J., (2013), Strategia. Od planu do sieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
17. Zakrzewska-Bielawska A., Relacje między strategia a strukturą organizacyjną w przedsiębiorstwach sektora wysokich technologii, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej” 2011, nr 1095.
18. Romanowska M., (2009), Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
19. Krupski R., (2011), Orientacja zasobowa w badaniach empirycznych. Identyfikacja horyzontu planowania rynkowych i zasobowych wielkości strategicznych. Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
20. Nogalski B., Rybicki J., Budowanie przewagi konkurencyjnej na zasobach przedsiębiorstwa, [w:] Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Ujęcie zasobowe, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Seria: Zarządzanie i Marketing” 2006, ss. 97-107.
21. Krupski R., Badanie zasobów przedsiębiorstw z perspektywy strategicznej, „Organizacja i Kierowanie” 2012, 1A(149), ss. 131-141.
22. Obłój K., (2010), Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Poltext, Warszawa.
23. Nogalski B., Niewiadomski P., Szpitter A., Creativity in the Aspect of Composition of Business Models of Manufacturers from the Agricultural Machines Sector: An Attempt to Assess the Significance of the Requirements, “Journal of Management and Financial Sciences JMFS” 2018, volume XI, iss. 31, ss. 9-26.
24. Nogalski B., Niewiadomski P., Metoda oceny potencjału dynamizującego kompozycje modelu biznesu zorientowanego na wspólne innowacje – eksploracja w sektorze maszyn rolniczych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie” 2018, z. 127, ss. 175-190.
25. Nowosielski S., Ocena metodologicznej poprawności formułowania problemu badawczego w naukach o zarządzaniu, [w:] Zakrzewska-Bielawska A. (red.), (2016), Stan i perspektywy nauk o zarządzaniu. Wybrane problemy, Dom Organizatora, Toruń, ss. 17-44.
26. Stańczyk-Hugiet E., Przewaga konkurencyjna – ewolucja źródeł, [w:] Mikuła B. (red.), (2012), Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 83-92.
27. Engelhardt H., Kohler H.P., Fürnkranz-Prskawetz A. (Eds.), (2009), Causal analysis in population studies: Concepts, methods, applications, Springer, Dordrecht, Netherlands.
28. Wood R.E., Goodman J.S., Beckmann N., Cook A., Mediation testing in management research: A review and proposals, “Organizational Research Methods” 2008, vol. 11, no. 2, ss. 270-295.
29. Czakon W. (red.), (2015), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
30. Sławińska M., Witczak H. (red.), (2012), Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, Warszawa.
31. Stachak S., (2013), Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa.
32. Krzakiewicz K., Myślenie systemowe i mentalne modele w zarządzaniu, „Organizacja i Kierowanie” 2014, nr 1(161), ss. 77-88.
33. Imenda S., Is there a conceptual difference between theoretical and conceptual frameworks?, “Journal of Social Sciences” 2014, vol. 38, no. 2, ss. 185-195.
34. Szarucki M., Modelowanie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, [w:] Czekaj J., Lisiński M. (red.), (2011), Rozwój koncepcji i metod zarządzania, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 265-284.
35. Gospodarek T., (2009), Modelowanie w naukach o zarządzaniu oparte na metodzie programów badawczych i formalizmie reprezentatywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
36. Romanowska M., Krupski R., Rozwój i perspektywy nauki zarządzania strategicznego w Polsce. Przegląd badań i podstawowych publikacji, [w:] Lachiewicz S., Nogalski B. (red.), (2010), Osiągnięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 201.
37. Bratnicki M., Zbierowski P., Orientacje strategiczne przedsiębiorstwa jako ważny kierunek przyszłych badań zarządzania strategicznego, [w:] Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne Quo vadis?, „Prace Naukowe WWSZIP” 2012, nr 22(2), ss. 141-158.
38. Grant R.M., (2011), Współczesna analiza strategii, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
39. Nag R., Hambrick D.C., Chen M.J., What is strategic management, really? Inductive derivation of a consensus definition on the field, “Strategic Management Journal” 2007, vol. 28, no. 9, ss. 935-955.
40. Ronda-Pupo G.A., Guerras-Martin L.A., Dynamics of the evolution of the strategy concept 1962-2008: a co-word analysis, “Strategic Management Journal” 2012, vol. 33, no. 2, ss. 162-188.
41. Kaleta A., (2013), Realizacja strategii, PWE, Warszawa.
42. Urbanowska-Sojkin E. (red.), (2011), Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach, PWE, Warszawa.
43. Gänswein W., (2011), Effectiveness of Information. Use for Strategic Decision Making, Springer Science & Business Media, Wiesbaden.
44. Brown S.L., Eisenhardt K.M., (1998), Competing on the Edge. Strategy as a structural chaos, Harvard Business School Press, Boston.
45. Rumelt R.P., Strategy in a structural break, “The McKinsey Quarterly” 2008, no. 1, ss. 35-42.
46. Riwo-Abudho M., Njanja L., Ochieng I., The Role of Strategic Leadership during Change, “KJBM” 2012, vol. 4, iss. no. 1, ss. 48-61.
47. Columb M.O., Lalkhen A.G., Systematic reviews & meta-analyses, “Current Anaesthesia & Critical Care” 2005, 16(6), ss. 391-394.
48. Gimenez C., Tachizawa E., Extending sustainability to suppliers: a systematic literature review, “Supply Chain Management: An International Journal” 2012, 17(5), ss. 531-543.
49. Czakon W., Metodyka systematycznego przeglądu literatury, „Przegląd Organizacji” 2011, nr 3, ss. 57-61.
50. Czakon W., Klimas P., Kawa A., Krótkowzroczność strategiczna – metodyczne aspekty systematycznego przeglądu literatury, „Studia Oeconomica Posnaniensia” 2019, vol. 7, no. 2, ss. 27-37.
51. Zając S., Izdebski W., Skudlarski J., Metoda ekspercko-matematyczna jako narzędzie wspomagające prognozowanie i naukowe rozwiązywanie skomplikowanych zadań, „Prace Naukowo-Dydaktyczne PWSZ im. S. Pigonia w Krośnie” 2015, z. 68, ss. 331-355.
52. Zakrzewska-Bielawska A., Fisiak W., Efekty z realizacji strategii relacyjnej – świadomość i postrzeganie przez polskich menedżerów, „Przegląd Nauk Ekonomicznych” 2018, nr 29, ss. 11-24.
53. Drapińska A., (2011), Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
54. Zakrzewska-Bielawska A., Tworzenie i apropriacja wartości jako cel strategii relacyjnej przedsiębiorstwa, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 444, ss. 609-622.
55. Bratnicki M., Model przedsiębiorczego rozwoju organizacji: konstrukt i jego wymiary, „Współczesne Zarządzanie” 2011, nr 3, ss. 34-42.
56. Helfat C.E. et al., (2007), Dynamic Capabilities, Blackwell Publishing, Malden.
57. Lachiewicz S., Matejun M. (red.), (2011), Zarządzanie rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
58. Skowronek-Mielczarek A., Strategie i metody rozwoju w praktyce polskich przedsiębiorstw, „Organizacja i Kierowanie” 2013, nr 4(157), ss. 41-55.
59. Penc J., (1996), Decyzje w zarządzaniu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
60. Wachowiak P., (2001), Profesjonalny menedżer. Umiejętność pełnienia ról kierowniczych, Difin, Warszawa.
61. Rokita J., Planowanie strategiczne a nieprzewidywalność zmian warunków funkcjonowania organizacji, [w:] Krupski R. (red.), Planowanie strategiczne w warunkach niepewności, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Seria: Zarządzanie i Marketing” 2007, ss. 63-68.