Abstract
In the face of rising operating costs and dynamic changes in the transport industry and road transport companies are looking for effective methods of optimizing expenses. The aim of this article is to identify and characterize the directions of activities and methods of reducing the costs of providing transport services. This study used an analysis of the literature on the subject, a case study, an analysis of company documentation and questionnaire interviews with the company owner and drivers. The results indicated key areas requiring optimization, including fuel consumption, vehicle depreciation and driver work organization. Specific cost-reducing actions were proposed, such as fleet modernization, implementation of telematics systems, driver training, use of fuel cards, regular vehicle servicing and proper outsourcing. The analysis of the implementation of these solutions showed their positive impact on the company’s profitability.
References
Hołowacz L., (2024), Tak źle w sektorze transportowym jeszcze nie było. Interwencja ws. przewoźników drogowych, https://filarybiznesu.pl/gospodarka/transport/takzle-w-sektorze-transportowym-jeszcze-nie-bylo-interwencja-ws-przewoznikowdrogowych/a25774 (access: 3.12.2025).
Kozar Ł.J., Matusiak M., (2023), Współczesne wyzwania transportu, spedycji oraz logistyki – wybrane aspekty, Łódź University Press.
Nowacki W., (1970), Theory of elasticity, PWN, Warszawa.
Zhang Y., Cui Z., Qian Q., (2012), Scientific decision research of logistics enterprises IEEE International Conference on Automation and Logistics, IEEE, p. 96–100.
Mendyk E., (2009), Ekonomika transportu, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań.
Bronk H., (2014), Cechy i układ kosztów w transporcie umożliwiające podejmowanie decyzji, ‘Zeszyty Naukowe. Problemy Transportu i Logistyki. Uniwersytet Szczeciński’, vol. 25, p. 21–39.
Barcik R., Jakubiec M., (2010)., Zarządzanie kosztami w transporcie, ‘Logistyka’, no. 4.
Witkiewicz A., Czech R., Zabochnicka-Świątek M., Czech P., Turoń K., (2018), Transport of municipal waste on the example of a selected city of the Silesian
agglomeration – part 2. Means of transport and costs, ‘Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe’, vol. 19, no. 12, p. 1012–1019.
Biały H., Sowa A., (2016), Koszty eksploatacji w małej firmie transportowej, ‘Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe’, vol. 17, no. 12, p. 1731–1733.
Urbanyi I., Pietrzak K., Pietrzak O., Bernacki D., Montwiłł A., (2013), Ekonomiczne i organizacyjne aspekty transportu, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, Bydgoszcz.
Matejun M., (2015), Outsourcing, [in:] Szymańska W.K. (ed.), Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Oficyna Wolters Kluwer Business, p. 211–239.
Horzela-Miś A., (2015), Benchmarking jako podstawa doskonalenia w nowoczesnym przedsiębiorstwie, ‘Organizacja i Zarządzanie : kwartalnik naukowy’, vol. 2015, no. 3, p. 91–104.
Konstantakopoulos G.D., Gayialis S.P., Kechagias E.P., (2022), Vehicle routing problem and related algorithms for logistics distribution: a literature review and classification, ‘Operational Research’, vol. 22, no. 3, p. 2033–2062.
Bartczak K., (2019), Cyfrowe platformy technologiczne w logistyce, ‘Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe’, vol. 20, no. 12, p. 221 228.
Łukasik Z., Kuśmińska-Fijałkowska A., Kozyra J., Olszańska S., (2021), Consolidation of Cargos in the Road Transport as a Key Method to Success, ‘Communications – Scientific Letters of the University of Žilina’, vol. 23, no. 1, p. A54–A61.
Dyczkowska J., Chamier-Gliszczynski N., Olkiewicz M., Królikowski T., (2023), Decision support in the area of Logistics 4.0, ‘Procedia Computer Science’, vol. 225, p. 4758–4765.
40ton.net Motoryzacja dla profesjonalistów (2015), Renault Trucks Optifuel Lab – zużycie paliwa niższe o nawet 7,2 litra na 100 km niż w zwykłej serii T,
https://40ton.net/zuzycie-paliwa-nizsze-o-nawet-72-l100-km-w-renault-serii-t-weksperymentalnej-wersji-optifuel-lab-2/ (access: 3.12.2025).
Zubrycka M., Simiński P., (2017), Transport dalekobieżny, https://books.google.pl/books/hl=pl&lr=&id=n4BsEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=Transport+dalekobieżny+&ots=YXUPc0m09_&sig=bA-sQG7qqYTN_Atc1ZyuE9zdf8I&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false (access: 3.12.2025).
Ramirez L.C., Veldhuizen R., Adolf S., (2021), Reduction of CO2 Emissions and Cost Due toTrailer Aerodynamics, ‘ATZ worldwide’, vol. 123, no. 4, p. 26-33.
Szczucka-Lasota B., Kaminska J., Krzyzewska I., (2019), Influence of tire pressure on fuelconsumption in trucks with installed tire pressure monitoring system (TPMS), ‘Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport’, vol. 103, p. 167–181.
Badzińska E., Cichorek S., (2015), Systemy telematyczne jako wsparcie zarzadzania flotapojazdów w transporcie drogowym–studium przypadku, ‘Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarzadzania, Finansów i Marketingu’, vol. 41, p. 411–422.
Amirudin A., Burhanudin F., Permatasari N.V., Ariaputra A.F., Saptaputra S.K., (2024), Controlling Idling Hours on Scania Dump Trucks as an effort to Fuel Efficiency and Improving Occupational Safety and Health, ‘Indonesian Journal of Global Health Research’, vol. 6, no. 4.
Kukawska K., (2023), Girteka wykorzysta systemy AI w swoim transporcie drogowym. Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał w dziedzinie transportu, https://obserwatorlogistyczny.pl/2023/05/02/girteka-wykorzysta-systemy-ai-wswoim-transporcie-drogowym/ (access: 3.06.2024).
Solanki A., Jadiga S., (2024), AI Applications for Improving Transportation and Logistics Operations, ‘International Journal of Intelligent Systems and Applications in Engineering’, vol. 12, p. 2607–2617.
