Wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie budowania marki pracodawcy
PDF

Jak cytować

Lendzion, J. (2023). Wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie budowania marki pracodawcy. Journal of Management Challenges, (2), 17-39. https://doi.org/10.34658/jmc.2023.1.2.17-39

Abstrakt

Aktualnie zauważane zmiany w otoczeniu przedsiębiorstw przyczyniły się do wzrostu zainteresowania marką pracodawcy oraz metodyką jej tworzenia, a także unowocześnienia stosowanych przez firmy rozwiązań w tym obszarze zarządzania. Employer branding, marka pracodawcy, opisuje reputację pracodawcy jako miejsca pracy i jego propozycję wartości dla pracowników, w przeciwieństwie do bardziej ogólnej marki korporacyjnej i reputacji klientów. Efektywne dotarcie do kandydatów poszukujących pracy wymaga stosowania odpowiednich, dopasowanych do odbiorców narzędzi, które powinny uwzględniać doświadczenie i status kandydata, preferowane sposoby komunikowania się z otoczeniem, czy też wyznawane wartości życiowe. Szybki rozwój mediów społecznościowych sprawił, że stały się one jednym z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w procesie budowania marki pracodawcy. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie sposobów włączenia mediów społecznościowych w proces budowaniu marki pracodawcy.

https://doi.org/10.34658/jmc.2023.1.2.17-39
PDF

Bibliografia

Ambler T., Barrow S., The Employer Brand, “The Journal of Brand Management” 1996, vol. 4, nr 3.

a] Dąbrowska J., Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce, Wydawnictwo Słowo i Myśl, Warszawa 2014.

b] Dąbrowska J., Przegląd wybranych koncepcji employer brandingowych, [w:] Kubiak K. (red.), Employer Branding w teorii i praktyce, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2014.

Dell D., Ainspan N., Engaging employees through your brand, The Conference Board, Inc, New York 2001.

Tribulkina M., Employer Branding: Innovative ways of collaboration between the case company and Engineering students, Seinäjoki University of Applied Sciences, 2018.

Martin G., Gollan P.J., Grigg K., Is there a bigger and better future for employer branding? Facing up to innovation, corporate reputations and wicked problems in SHRM, “International Journal of Human Resource Management” 2011, vol. 22, iss. 17.

Ober J., Employer branding – strategia sukcesu organizacji w nowoczesnej gospodarce, “Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, seria „Organizacja i Zarządzanie” 2016, z. 95.

Zając-Pałdyna U., Employer branding po polsku, Onepress, Gliwice 2020.

Backhaus K., Employer Branding Revisited, “Organization Management Journal” 2016, vol. 13, iss. 4.

Kantowicz-Gdańska M., Employer branding – kwestie definicji i modelu, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 2009, nr 6.

Sullivan J., The 8 Elements of a Successful Employment Brand, https://drjohnsullivan.com/uncategorized/the-8-elements-of-a-successful-employment-brand/(dostęp: 11.07.2023).

Barrow S., The future of employer branding and HR? Employer branding: the latest fad or the future for HR?, Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) Guide, CIPD, London 2007.

Wojtaszczyk K., Employer branding, czyli zarządzanie marką pracodawcy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

Backhaus K., Tikoo S., Conceptualizing and researching employer branding, “Career Development International” 2004, vol. 9, nr 4/5.

Mosley R., Customer experience, organisational culture and the employer brand, “Brand Management” 2007, vol. 15, nr 2.

Rousseau, D.M., Psychological contracts in organizations: Understanding written and unwritten agreements, Sage Publications, London 1995.

Pietrzak, E., Wpływ koncepcji i pozycji marki produktu na proces budowania marki pracodawcy, [w:] Strategie budowania marki i rozwoju handlu. Nowe trendy i wyzwania dla marketingu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

Markapracodawcy.pl – strona zawierająca praktyczną wiedzę ekspertów na temat employer brandingu, http://markapracodawcy.pl/employee-value-proposition/ (dostęp: 12.11.2022).

Humanfocus.pl – strona specjalizująca się w obszarze Human Resources https://humanfocus.pl/2020/08/24/evp/ (dostęp: 12.11.2022).

Deshpande A., Sustainable Employee value proposition: A Tool for Employment Branding, https://www.researchgate.net/publication/331320052_Sustainable_ Employee_value_proposition_A_Tool_for_Employment_Branding (dostęp: 12.11.2022).

Generator Pomysłów, Pierwsze kroki z employee experience – czym jest, dlaczego warto i czy to coś dla ciebie?, https://generatorpomyslow.pl/blog/pierwsze-kroki-z-employee-experience/ (dostęp: 25.11.2022).

Rosethorn H., The Employer Brand: Keeping Faith with the Deal, Gower Publishing Ltd., Aldershot 2009.

Gonera K., Wewnętrzny employer branding w ocenie pracowników branży IT w świetle badań własnych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2018, nr 511.

Kolenda E., Narzędzia stosowane w employer brandingu, https://wuplodz.praca.gov.pl/documents/58203/838306/Narz%C4%99dzia%20stosowane%20w%20 Employer%20Brandingu.pdf/c671f52c-2ebe-4bf0-b0e0- 7ce2d706a7f4?t=1406646422000 (dostęp: 15.11.2022).

Workstars, 10 awesome employer brands (and what makes them great), https://www.workstars.com/recognition-and-engagement-blog/2020/02/27/10-awesome-employer-brands-and-what-makes-them-great/ (dostęp: 23.11.2022).

SmartDreamers, What is the Future of Employer Branding?, https://www.smartdreamers.com/blog/what-is-the-future-of-employer-branding (dostęp: 23.11.2022).

Bondarouk T., Rue H., Axinia E., Arama R., What Is the Future of Employer Branding through Social Media? Results of the Delphi Study into the Perceptions of HR Professionals and Academics, “Social Media in Human Resources Management (Advanced Series in Management)”, vol. 12, Emerald Group Publishing Limited, Bingley.

Carpentier M., Van Hoye G., Weijters B., Attracting Applicants Through the Organization’s Social Media Page: Signaling Employer Brand Personality, „Journal of Vocational Behavior” 2019, vol. 115.

Grzesiuk K., Wawer M., Employer branding through social media: the case of largest polish companies, [w:] 10th International Scientific Conference Business and Management, Section: Contemporary Business Management Challenges and Opportunities, Vilnius 2018.

Aguenza B.B., Som A.P.M., A conceptual analysis of social networking and its impact on employee productivity, “IOSR Journal of Business and Management” 2012, vol. 1, iss. 2.

Wojtaszczyk K., Zewnętrzny Employer Branding i rekrutacja relacyjna jako przykłady wykorzystania marketingu w zarządzaniu zasobami ludzkimi, „Organizacja i Kierowanie” 2015, nr 4.

Williamson I.O., Lepak D.P., King J., The effect of company recruitment website orientation on individuals’ perceptions of organisational attractiveness, “Journal of Vocational Behavior” 2003, vol. 63, iss. 2.

Everyonesocial: Kunsman T., The Complete Guide to Building Employer Brand on Social Media, https://everyonesocial.com/blog/employer-brand-on-social- media/ (dostęp: 15.11.2022).