Doskonalenie procesu planowania zamówień w przedsiębiorstwie
PDF

Słowa kluczowe

zamówienia
przedsiębiorstwo
proces planowania

Jak cytować

Kaczmarek, N., & Staniec, I. (2025). Doskonalenie procesu planowania zamówień w przedsiębiorstwie. Journal of Management Challenges, (3), 29-48. https://doi.org/10.34658/jmc.2025.1.3.29-48

Abstrakt

Artykuł analizuje proces planowania zamówień w przedsiębiorstwie importującym produkty z Chin, wskazując na problemy w utrzymaniu ciągłości sprzedaży oraz proponując usprawnienia systemu planowania wspieranego narzędziem w MS Excel. Badania obejmowały analizę dokumentów, obserwację nieuczestniczącą oraz wywiady indywidualne i grupowe z pracownikami odpowiedzialnymi za import i zarządzanie produktem. Zidentyfikowano cztery główne problemy: zaniżone i nieaktualne czasy realizacji zamówień, brak buforów na wypadek opóźnień, nieuwzględnianie sprzedaży hurtowej oraz niedokładność prognoz popytu. Na podstawie wyników badań rekomenduje się rozszerzenie zmian na wszystkie produkty, opracowanie modułu wspierającego planowanie wielkości zamówień oraz prognozowanie rocznych stanów magazynowych na podstawie danych wewnętrznych przedsiębiorstwa.

https://doi.org/10.34658/jmc.2025.1.3.29-48
PDF

Bibliografia

Kaczmarek N., Usprawnienie procesu planowania zamówień w wybranym przedsiębiorstwie importowym poprzez modyfikację systemu informatycznego, nieopublikowana praca inżynierska napisana pod kierunkiem dr inż. Iwony Staniec, Politechnika Łódzka, Wydział Organizacji i Zarządzania, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, Łódź 2023.

Dąbrowska P., Relacje gospodarcze Unii Europejskiej z Chińską Republiką Ludową, [w:] T. Kamiński, Polityka Unii Europejskiej wobec partnerów azjatyckich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2019, s. 13–32.

Kopania J.M., Galińska B., Możliwości transportowe w globalnym łańcuchu dostaw Chiny–Polska, autobusy, „Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2017, vol. 18, nr 6, s. 1372–1376.

Kuźniar A., Międzynarodowy handel dobrami wysokiej techniki – Przypadek Chin, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu” 2017, nr 486, s. 81–91.

Kubik P., Wybrane aspekty skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw w transporcie kombinowanym, „Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania GWSH” 2020, nr 14, s. 79–98.

Guzanek P., Sobecki G., Bawoł P., Borucka A., Wiarygodne prognozy kluczem do usprawnienia realizacji zamówień, “Gospodarka Materiałowa i Logistyka” 2023, vol. 75, nr 1, s. 31–39.

FREIGHTOS, CBM Calculator & Shipping, strona internetowa Freightos: https://www.freightos.com/freight-resources/cubic-meter-calculator-cbm-shipping-free/ (dostęp: 04.06.2023).

Żebrucki Z., Ochman P., Kruczek M., Ocena ryzyka organizacji przepływów w międzynarodowym obrocie towarów, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2017, vol. 18, nr 8, cz. 2 Logistyka w naukach o zarządzaniu, cz. II, s. 327–338.

Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

Korneta P., Krzyszkowski A., Chmiel M., Pomiar dokonań w łańcuchach dostaw, „Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2018, vol. 19, nr 4. strony 33–36.

Bishop D.A., Key Performance Indicators: Ideation to Creation, “IEEE Engineering Management Review” 2018, vol. 46, nr 1, s. 13–15.

Glinka B., Czakon W., Podstawy Badań Jakościowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021.