Abstrakt
Kluczowe wskaźniki efektywności to jedno z ważniejszych narzędzi controlingu i zarządzania. Ich właściwe zastosowanie i wdrożenie jest jednym z istotnych elementów poprawy efektywności przedsiębiorstw. Celem artykułu jest zaprezentowanie rozwiązań w zakresie doboru istotnych wskaźników KPI w jednym z przedsiębiorstw zajmujących się organizacją transportu międzynarodowego. W badanym przedsiębiorstwie, tak jak w większości organizacji, wskaźniki efektywności są stosowane, jednak odwołują się one głównie do zgodności danych w wewnętrznym systemie zarządzania transportem. Ten fakt, jak i wszelkie zaniedbania w tym zakresie, stanowiły motywację do podjęcia tematu na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Celem wykonanych badań była analiza potrzeb w zakresie KPI oraz ocena ich zastosowania w procesie kształtowania efektywności w przedsiębiorstwie. Na podstawie analizy dziennych obserwacji w przedsiębiorstwie i wywiadu określono potrzeby, które były podstawą do opracowania zbioru wskaźników, umożliwiających dokonanie oceny w aspekcie efektywności oraz zapewnienia bezpieczeństwa realizacji zadań przewozowych. Opracowany zbiór wskaźników może stanowić narzędzie wspierające podejmowanie decyzji w zakresie poprawy efektywności przedsiębiorstwa.
Bibliografia
Niziński S., Żurek J., Logistyka ogólna, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa 2011.
Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z., Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2012.
Kisperska-Moroń D., Krzyżaniak S., Logistyka, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2009.
Anca V., Logistics And Supply Chain Management: An Overview, “Studies in Business and Economics” 2019, vol. 14, nr 2, s. 209–215.
Niespodziana-Domańska M., Domański R., Zarządzanie łańcuchem dostaw periodyków – studium przypadku z obszaru Lean Manufacturing, [w:] Zarządzanie produkcją i logistyka: koncepcje, metody i rozwiązania praktyczne, Politechnika Poznańska, Instytut Inżynierii Zarządzania, Poznań 2006.
Witkowski J., Zarządzanie łańcuchem dostaw: koncepcje, procedury, doświadczenia, PWE, Warszawa 2010.
Antonowicz M., Wyzwania logistyczne firm – elastyczne łańcuchy dostaw, „Studia Ekonomiczne. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach” 2016, nr 255, s. 215–229.
Li L., Managing Supply Chain and Logistics, Competitive Strategy for a Sustainable Future, World Scientific Publishing Company, Singapur 2014.
Szymańska E.J., Bórawski P., Żuchowski I., Łańcuchy dostaw na wybranych rynkach rolnych w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2018.
Fertsch M., Słownik terminologii logistycznej, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2016.
Gołembska E., i Gołembski M., Transport w logistyce, CeDeWu, Warszawa 2020.
Neider J., Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa 2019.
Szymonik A., Nowak I., Współczesna logistyka, Difin, Warszawa 2018.
Bujak A., Wybrane aspekty transportu intermodalnego, „Logistics and Transport” 2007, vol. 4, nr 1, s. 115–122.
Szczepaniak T. (red.), Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa 1996.
Wojewoda P., Szkoda M., Spedycja międzynarodowa ładunków częściowych w transporcie drogowym, „Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2017, vol. 18, nr 6, s. 1620–1624.
Marek R., Konteneryzacja jako integrator systemów transportowych, „Logistyka” 2015, nr 2, CD 1, s. 560–566.
Rowbotham M., Introduction to Marine Cargo Management, Informa Law from Routledge, Abingdon 2014.
Storms K., Sys C., Vanelslander T., Van Deuren R., Demurrage and detention: from operational challenges towards solutions, “Journal of Shipping and Trade” 2023, vol. 8, nr 3, s. 4–5.
Antczak A., Gębczyńska A., Analiza efektywności procesu produkcyjnego za pomocą kluczowych wskaźników (KPI) na przykładzie firmy XYZ, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie. Politechnika Śląska” 2016, z. 92, s. 9–20.
Grabowska S., Kluczowe wskaźniki efektywności – studium przypadku, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie. Politechnika Śląska” 2017, z. 108, s. 105–111.
Rydzewska-Włodarczyk M., Sobieraj M., Pomiar efektywności procesów za pomocą kluczowych wskaźników efektywności, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” 2015, nr 76, s. 333–347.
Parmenter D., Key Performance Indicators: Developing, Implementing, and Using Winning KPIs., John Wiley & Sons Inc., Chichester 2019.
Gajewska T., Wybrane metody i wskaźniki pomiaru jakości usług logistycznych, „Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2016, vol. 17, nr 6, s. 1320–1326.
Gözaçan N., Lafci Ç., Evaluation of Key Performance Indicators of Logistics Firms, “Logistics, Supply Chain, Sustainability and Global Challenges” 2020, vol. 11, nr 1, s. 24–32.
Sowińska B., Prace dyplomowe o charakterze badawczym. Przygotowanie koncepcji badań, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki. Seria Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo” 2017, nr 2, s. 293–314.
Żelazo M., Kwestionariusz wywiadu jako narzędzie badawcze, „Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej” 2013, vol. 2, nr 6, s. 222–238.
Chybalski F., Matejun M., Organizacja jako przedmiot badań – od zbierania danych do analizy wyników, [w:] A. Adamik (red.), Nauka o organizacji: ujęcie dynamiczne, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2021, s. 93–151.
Głąbiński Z., Wykorzystanie metod badań jakościowych w analizie aktywności turystycznej seniorów na przykładzie obserwacji uczestniczącej, [w:] Z. Młynarczyk, A. Zajadacz (red.), Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki. Społeczno-ekonomiczne problemy rozwoju turystyki, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2016, s. 47–64.
Lincoln Y. S., Denzin N. K. (red.), The SAGE Handbook of Qualitative Research, CA: SAGE Publications, Inc., Thousand Oaks 2017.
Kostera M., Antropologia organizacji: metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa 2013.
Mróz-Jagiełło A., Wolanin A., Metoda analizy i krytyki dokumentów w naukach o bezpieczeństwie, „Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej” 2013, vol. 2, nr 6, s. 109–118.
