Nauczanie o czynniku ludzkim na wybranych kierunkach inżynierskich polskich uczelni
PDF

Słowa kluczowe

edukacja
nauczanie
uczelnie wyższe
kierunki inżynierskie

Jak cytować

Mączewska-Daszyńska, A. (2025). Nauczanie o czynniku ludzkim na wybranych kierunkach inżynierskich polskich uczelni. Journal of Management Challenges, (3), 131-146. https://doi.org/10.34658/jmc.2025.1.3.131-146

Abstrakt

Aby nauczanie było atrakcyjne, a jego treści aktualne, powinno uwzględniać zachodzące zmiany technologiczne i społeczne. Szczególne znaczenie ma to w kształceniu osób odpowiedzialnych za kreowanie i organizację systemów antropotechnicznych. Celem artykułu jest przedstawienie zakresu nauczania ergonomii na dwóch kierunkach studiów w wybranych polskich uczelniach. Na podstawie przeglądu literatury dokonano wyboru kierunków oraz uczelni. Przeanalizowane zostały dostępne programy i plany studiów, karty przedmiotów/sylabusy na kierunkach: Zarządzanie i inżynieria produkcji, Mechanika i budowa maszyn. Pod uwagę wzięto przedmioty poświęcone szeroko pojętemu czynnikowi ludzkiemu. Przedstawiono i porównano opisane treści programowe, formy kształcenia. W dyskusji omówiono możliwości i ograniczenia badań oraz ich wyników.

https://doi.org/10.34658/jmc.2025.1.3.131-146
PDF

Bibliografia

Górska E., Ergonomia. Projektowania, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2021.

The International Ergonomics Association (IEA), What Is Ergonomics (HFE)? https://iea.cc/about/what-is-ergonomics/ (dostęp: 02.06.2025).

Mosquera-Navarro R., Contreras-Pacheco O.E., Osorio, L.P., Teaching ergonomics in industrial engineering by using Chat GPT [Enseñanza de la ergonomía a través del uso de Chat GPT en la ingeniería industrial], “Formacion Universitaria” 2025, vol. 18, nr 1, s. 43–52.

Reagan R., Saleh S., Contemporary Work Design & Ergonomics Education Theory and Practice, Proceedings of the IISE Annual Conference and Expo 2024.

Esqueda-Merino D.M., Villagómez-Guerrero L.E., Tónix-Cuahutle Y., Human Factors 4.0 for Engineering and Design Education, „Computer Supported Education. CSEDU 2020. Communications in Computer and Information Science” 2021, vol. 1473, s. 37–62.

Wang D., Curriculum and Implications of German Mechanical Engineering Undergraduate Education for Human Factors Engineering Courses in Rehabilitation Engineering Program, 17th International Convention on Rehabilitation Engineering and Assistive Technology, i-CREATe 2024.

Prasatyo Y.T., Standardizing Human Factors and Ergonomics Education for the Undergraduate Programs in Industrial Engineering: A Comparative Analysis between Indonesia, Philippines, and Taiwan, 2020 IEEE 7th International Conference on Industrial Engineering and Applications, ICIEA 2020.

Noor R.A.M., Barliana M.S., Soemarto S., Kuntadi I., Designing an adjustable height engine stand to reduce the risk of student’s Musculoskeletal Disorders (MSDs) in engine tune up practice, “IOP Conference Series: Materials Science and Engineering” 2020, vol. 830, nr 4.

Mckenzie S., Fernando N., Dias I., Cheng B., Hoang T., Liu X., Integrating Human-Centric Approaches into Undergraduate Software Engineering Education: A Scoping Review and Curriculum Analysis in the Australian Context, Proceedings of the 39th IEEE/ACM International Conference on Automated Software Engineering Workshops, ASEW 2024, Association for Computing Machinery, New York 2024.

Paz F., Paz F.A., Moquillaza A., Falconi F., A Teaching Experience of the Human-Computer Interaction Course in a Master Program, [w:] W. Karwowski, T. Ahram, S. Nazir (red.), Advances in Human Factors in Training, Education, and Learning Sciences. AHFE 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing, Springer, Cham 2020.

Atanasova G., Hristova P., The Significance of Software Psychology Knowledge In Computer Science Related Courses, INTED2020 Proceedings, 14th International Technology, Education and Development Conference, Valencia 2020.

Steelman K.S., WIP: Towards Human-Centered Engineering: Intergrating Engineering Psychology Early in the Engineering Curriculum through General Educatio, [w:] Proceedings – Frontiers in Education Conference (FIE), Washington 2024.

„Perspektywy”, Ranking kierunków studiów 2024, https://2024.ranking.perspektywy.pl/ranking/ranking-studiow-inzynierskich/ (dostęp: 30.05.2025).

Politechnika Warszawska, strona główna, https://www.pw.edu.pl/ (dostęp: 16.05.2025).

Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, strona główna, https://www.agh.edu.pl/ (dostęp: 16.05.2025).

Politechnika Wrocławska, strona główna, https://pwr.edu.pl/ (dostęp: 17.05.2025).

Politechnika Śląska, strona główna, https://www.polsl.pl/ (dostęp: 17.05.2025).

Politechnika Gdańska, strona główna, https://pg.edu.pl/ (dostęp: 16.05.2025).

Politechnika Poznańska, strona główna, https://put.poznan.pl/ (dostęp: 16.05.2025).