Abstrakt
Zagrożenia psychospołeczne, nagminnie niedostrzeganie przez obie strony stosunku pracy, według różnych źródeł są główną przyczyną od 60 do 80% wypadków przy pracy. Szczegółowa analiza środowiska pracy uwzględniająca poza czynnikami fizykochemicznymi, czynniki psychofizjologiczne oraz obejmująca wszystkie aspekty pracy ocena ryzyka zawodowego stanowią solidną podstawę właściwego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. W artykule przedstawiono wyniki badań własnych dotyczące oceny poziomu odczuwanego stresu przez pracowników działu obsługi klienta w mikroprzedsiębiorstwie. W dalszej części zidentyfikowano zagrażające dobrostanowi pracowników stresory stanowiące podstawę oceny ryzyka zawodowego. W uwagach końcowych wskazano kierunek dalszych badań.
Bibliografia
Cukrowska L.: Metody prewencji stresu na stanowisku pracownika działu obsługi klienta w hurtowni artykułów biurowych „Dyzio”, praca dyplomowa, WSEiZ, 2009.
Dudek B., Waszkowska M., Merecz D., Hanke D.: Ochrona zdrowia pracowników przez skutkami stresu zawodowego, Instytut Medycyny Pracy im. prof. J.Nofera, Łódź 2004.
Orlak K.: Stres jako element ryzyka zawodowego, www.pracaizdrowie.com.pl (z dn. 20.05.2009), opublikowany 10.03.2008.
Strojek-Siwińska M.: Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wolters Kluwer Spółka z o.o., Warszawa 2009.
Widerszal-Bazyl M., Cieślak R.: Kwestionariusz. Psychospołeczne Warunki Pracy PWP, www.stres.edu.pl/PWP.htm (z dn. 17.04.2009).
Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2007-2008, praca zbiorowa pod redakcją Żołnierski A., Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2009.
Materiały z konferencji międzynarodowej, Przedstawienie powiązań między przeciwdziałaniem stresowi związanemu z pracą a korzyściami gospodarczymi i socjalnymi dla firm i pracowników – wymiana dobrych praktyk, Komisja Krajowa NSZZ Solidarność, Gdańsk 2007.