Adaptacja kooperatywna
PDF

Jak cytować

Stańczyk-Hugiet, E. (2020). Adaptacja kooperatywna. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 52(1147), 119-126. https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.119-126

Abstrakt

Artykuł podejmuje zagadnienie adaptacji, ujmując je jako podstawową strategię w selektywnym otoczeniu. Odwołując się do dorobku ewolucyjnego wyjaśnia,że w otoczeniu dużej prędkości współpraca jest najlepszą strategią adaptacji. Jednocześnie wskazuje, że strategia kooperatywnej adaptacji sprzyja procesom samoorganizacji, a z drugiej strony samoorganizacja jest determinowana poprzez kształtowanie relacji z właściwymi partnerami.

https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.119-126
PDF

Bibliografia

Ashby W.R.: An Introduction to Cybernetics. Chapman & Hall, London 1956.

Barrett F.J.: Creativity and Improvisation in Jazz and Organizations. “Organization Science”. Vol. 9, No. 5, 1998, ss. 605-622.

Bogner W.C., Barr P.S.: Making Sense in Hypercompetitive Environments: A Cognitive Explanation for the Persistence of High Velocity Competition. Organization Science. Vol. 11, No. 2, 2000, ss. 212-226.

Bourgeois L.J., Eisenhardt K.M.: Strategic Decision Processes in High Velocity Environments: Four Cases in the Microcomputer Industry. “Management Science”. Vol. 34, No. 7, 1988, ss. 816-835.

Brown S.L., Eisenhardt K.M.: Competing on the Edge – Strategy as Structured Chaos. Harvard Business School Press, Boston 1998.

Burns T., Stalker G.M.: The Management of Innovation. Tavistock, London 1961.

Chandler A.A., Jr.: Strategy and Structure: Chapters in the History of American Industrial Enterprise. The MIT Press, Cambridge1962.

Eisenhardt K.M., Martin J.A.: Dynamic Capabilities: What are they. “Strategic Management Journal”. Vol. 21, Oct-Nov, 2000, ss. 1105-1121.

Eisenhardt K.M., Schoonhoven C.B.: Resource-based View of Strategic Alliance Formation: Strategic and Social Effects in Entrepreneurial Firms. “Organization Science”. Vol. 7, No. 2, 1996, ss. 136-150.

Eisenhardt K.M.: Making Fast Strategic Decisions in High Velocity Environments. “Academy of Management Journal”. Vol. 32, No. 3, 1989, ss. 543-576.

Fischer M.L.: What Is the Right Supply Chain for Your Product? “HBR”. March, 1997.

Galbraith J.R.: The Multi-Dimensional and Reconfigurable Organization. “Organizational Dynamics”. Vol. 39, No. 02, 2010, ss. 115-125.

Hagedoorn J.: Understanding the Rationale of Strategic Technology Partnering: Interorganizational Modes of Cooperation and Sectoral Differences. “Strategic Management Journal”. Vol. 14, No. 5, 1993, ss. 371-385.

Hart S., Banbury C.: How Strategy-Making Processes Can Make a Difference. “Strategic Management Journal”. Vol. 15, No. 4, 1994, ss. 251-269.

Jagoda H.: Współdziałanie i konkurencja przedsiębiorstw – relacje, formy, skutki, [w:] Czarnota L., Moszkowicz M. (red): W poszukiwaniu strategicznych przewag konkurencyjnych. WWZPCz, Częstochowa 2003.

Jarrosson B.: Vers l’économie 2.0, Éditions d’Organisation. Paris 2009.

Kamoche K., Cunha M.P.: Minimal structures: From jazz improvisation to product innovation. “Organization Studies”. No. 22, 2001, ss. 733-764.

Kasprzak T.: Ewolucja przedsiębiorstw ery informacji. WNE UW, Warszawa 2000.

Khanna T., Gulati R., Nohria N.: The Dynamics of Learning Alliances: Competition, Cooperation, and Relative Scope. “Strategic Management Journal”, Vol. 19, No. 3, 1998, ss. 193-210.

Kogut B.:. Joint Ventures: Theoretical and Empirical Perspectives. “Strategic Management Journal”. Vol. 9, No. 4, 1988, ss. 319-32.

Kotarbiński T.: Abecadło praktyczności. PWN, Warszawa 1972.

Polowczyk J.: Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie w ujęciu behawioralnym. Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2012.

Pomyklaska B., Pomykalski A.: Współpraca w kształtowaniu potencjału strategicznego przedsiębiorstwa, [w:] A. Adamik, S. Lachiewicz (red.), Współpraca w rozwoju współczesnych organizacji, Łódź 2009.

Puffer S.: Global Executive: Intel’s Andrew Grove on Competitiveness. „Academy of Management Executive”. Vol. 13, No. 1, 1999, ss. 15-24.

Rindova V.P., Kotha S.: Continuous "Morphing": Competing through Dynamic Capabilities, Form, and Function. “The Academy of Management Journal”. No. 6, 2001, ss. 1263-1280.

Romanowska M.: Trwałe tendencje w zarządzaniu, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1, 2007.

Stańczyk-Hugiet E.: Koopetycja, czyli dokąd zmierza konkurencja. „Przegląd Organizacji”. Nr 5, 2011, ss. 8-12.

Stanko M.A., Bonner J.M., Calantone R.J.: Building Commitment in Buyer-Seller Relationships: a Tie Strength Perspective. “Industrial Marketing Management”. Vol. 36, No. 8, 2007, ss. 1094-1103.

Wang Q., Bradford K., Xu J., Weitz B.: Creativity in Buyer – Seller Relationships: The Role of Governance. “International Journal of Research in Marketing”. Vol. 25, No. 2, 2008, ss. 109-118.

Wheelwright S., Clark K.: Revolutionizing Product Development: Quantum Leaps in Speed Efficiency and Quality. The Free Press, New York 1992.

Wirtz B.W., Mathieu A., Schilke O.: Strategy in High-Velocity Environments. “Long Range Planning”. Vol. 40, 2007, ss. 295-313.

Witkowski J.: Zarządzanie łańcuchem dostaw. PWE, Warszawa 2003.

Pobrania pliku

Brak danych dotyczących pobrań pliku.