Strategia koopetycji w rozwoju organizacji
PDF

Jak cytować

Czakon, W. (2013). Strategia koopetycji w rozwoju organizacji. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 52(1147), 127-134. https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.127-134

Abstrakt

Stopień rozpoznania rozwoju organizacji w naukach o zarządzaniu powoduje kierowanie uwagi badawczej w stronę coraz bardziej złożonych zjawisk, które nań wpływają. Pośród nich szczególną popularność uzyskują paradoksy, takie jak oburęczność czy koopetycja. Artykuł identyfikuje pozytywny, choć niejednoznaczny związek pomiędzy strategią koopetycji a przejawami rozwoju organizacji. Następnie rozpoznaje wyróżniki kompetencji stosowania koopetycji, analogicznie do paradoksów zarządzania wiedzą. W konkluzji wskazano na linię debaty dotyczącej tej kompetencji, bowiem część badaczy postuluje obniżanie napięć pomiędzy sprzecznościami, podczas gdy drugie stanowisko skłania się raczej w stronę stymulowania rozwoju poprzez napięcia.

https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.127-134
PDF

Bibliografia

Fabiańska K., Rokita J.: Planowanie rozwoju organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 1984.

Lee A.: Rigor and Relevance In MIS Research: Beyond the Approach of Positivism Alone, “MIS Quarterly” 1999, Vol. 23, No. 1, s. 29-34.

Bell J., Den Ouden B., Ziggers G.: Dynamics of Cooperation: At the Brink of Irrelevance, “Journal of Management Studies” 2006, Vol. 43, No. 7, s. 1607-1619.

Czakon W.: Równowaga a wzrost – relacja odwróconego U w naukach o zarządzaniu. „Przegląd Organizacji” 2012, Nr 10, s. 7-10.

Brandenburger A., Nalebuff B.: Co-Opetition: A Revolution Mindset That Combines Competition and Cooperation: The Game Theory Strategy That's Changing the Game of Business, HarperCollinsBusiness, London, 1997.

Stańczyk-Hugiet E.: Koopetycja, czyli dokąd zmierza konkurencja, „Przegląd Organizacji’ 2011, Nr 5, s. 8-11.

Rogalski M.: Strategia koopetycji – światowe trendy eksploracji, „Przegląd Organizacji” 2011, Nr 9, s. 17-20.

Robert F., Marques P., Le Roy F.: Coopetition Between SMEs: an Empirical Study of French Professional Football. “International Journal of Entrepreneurship and Small Business” 2009, Vol. 8, No. 1, s. 23-43.

Meade W., Hyman M., Blank L.: Promotions as Coopetition in the Soft Drink Industry. “Academy of Marketing Studies Journal” 2009, Vol. 13, No. 1, s. 105-133.

Ritala P., Hallikas J. & Sissonen H.: The effects of strategic alliances between key competitors on firm performance. “Management Research” 2008, Vol. 6, No. 3, s. 179-187.

Luo Y., Slotegraaf R.J. & Pan X.: Cross-Functional “Coopetition”: The Simultaneous Role of Cooperation and Competition Within Firms. “Journal of Marketing” 2006, Vol. 70, s. 67-80.

Kotzab H. & Keller Ch.: Value-adding Partnerships and Co-opetition Models in the Grocery Industry. “International Journal of Physical Distribution & Logistics Management” 2003, Vol. 33, No. 3, s. 268-281.

Bengtsson M., Kock S.: Cooperation and Competition in Relationships Between Competitors in Business Networks. ”The Journal of Business & Industrial Marketing” 1999, Vol. 14, No. 3, s. 178-91.

Gimeno J.: Competition within and between Networks: The Contingent Effect of Competitive Embeddedness on Alliance Formation. “The Academy of Management Journal” 2004, Vol. 47, No. 6, s. 820-842.

Quintana-García C., Benavides-Velasco C.A.: Cooperation, Competition, and Innovative Capability: a Panel Data of European Dedicated Biotechnology Firms. “Technovation” 2004, Vol. 24, s. 927-938.

Czakon W.: Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer Polska, 2012.

Raich S., Birkinshaw J., Probst G., Tushman M.: Organizational Ambidexterity: Balancing Exploitation and Exploration for Sustained Performance, “Organization Science” 2009, Vol. 20, No. 4, s. 685-695.

Lewis M.: Exploring Paradox; Toward a More Comprehensive Guide, “Academy of Management Review” 2000, Vol. 25, No. 4, s. 760-776.

Chen M.J.: Reconceptualizing the Competition-Cooperation Relationships, “Journal of Management Inquiry” 2009, Vol. 20, No. 10, s. 1-19.

Pobrania pliku

Brak danych dotyczących pobrań pliku.