Koopetycja a rozwój przedsiębiorstwa w opinii kadry kierowniczej firm high-tech
PDF

Jak cytować

Zakrzewska-Bielawska, A. (2013). Koopetycja a rozwój przedsiębiorstwa w opinii kadry kierowniczej firm high-tech. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 52(1147), 135-146. https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.135-146

Abstrakt

Koopetycja jest połączeniem konkurencji i współpracy, a relacje koopetycyjne mogą w różny sposób wpływać na rozwój przedsiębiorstwa. Firmy high-tech powinny być otwarte na współpracę z otoczeniem, w tym również współpracę z konkurentami. Nie zawsze jednak tak się dzieje. W opracowaniu przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na reprezentatywnej ze względu na wielkość i branżę grupie przedsiębiorstw high-tech dotyczące opinii kadry kierowniczej na temat wpływu relacji koopetycyjnych na rozwój przedsiębiorstwa. Wynika z nich, że im firma jest większa, bardziej innowacyjna, oparta na wiedzy, wykorzystująca nowoczesne technologie i otwarta na rynek międzynarodowy, tym częściej wchodzi w relacje koopetycjne, które przyspieszają jej rozwój.

https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.135-146
PDF

Bibliografia

Bengtsson M., Ericsson J., Wincent J.: Coopetition: new ideas for a new paradigm [w:] Yami S., Castaldo S., Dagnino G.B., Le Roy F. (red.), Coopetition. Winning strategies for the 21st Century, Edward Elgar, Cheltenham 2010.

Classification of High-Technology Product and Industries, Working Party No. 9, Industry Committee on Industrial Statistics, OECD 1995.

Czakon W.: Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna aWolters Kluwer Business, Warszawa 2012.

Czakon W.: Koopetycja – splot tworzenia i zawłaszczania wartości, „Przegląd Organizacji” Nr 12, 2009.

Dagnino G.B., Yami S., Le Roy F., Czakon W.: Strategie koopetycji – nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej? „Przegląd Organizacji”, Nr 16, 2008.

He J., Fallah M.H.: The typology of technology clusters and its evolution – evidence from the high-tech industries, “Technological Forecasting & Social Change” Vol. 78, No. 6, 2011.

Jankowska B.: Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2012.

High-technology and knowledge based services aggregations based on NACE Rev.2, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_ SDDS/ Annexes /htec _esms_an3.pdf

Mukkala K.: The role of regional policies in promoting networking and innovative activity: evidence from small finnish high-tech firms, “European Planning Studies” Vol. 18, No. 7, 2010. 1057-1076.

Rogalski M.: Strategia koopetycji – światowe trendy eksploracji, „Przegląd Organizacji” Nr 9, 2011.

Zakrzewska-Bielawska A.: Relacje między strategią a strukturą organizacyjną w przedsiębiorstwach sektora wysokich technologii, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2011.

Zerbini F., Castaldo S.: Stay in or get out the Janus? The maintenance of multiplex relationships between buyers and sellers, “Industrial Marketing Management” Vol. 36, No. 7, 2007.

Pobrania pliku

Brak danych dotyczących pobrań pliku.