Koncepcja dynamicznych kompetencji jako paradoks w zarządzaniu
PDF

Słowa kluczowe

zarządzanie
kompetencje
paradoks
przedsiębiorstwo
konkurencyjność
model

Jak cytować

Penc-Pietrzak, I. (2019). Koncepcja dynamicznych kompetencji jako paradoks w zarządzaniu. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 72(1225), 59-72. https://doi.org/10.34658/oiz.2019.72.59-72

Abstrakt

Koncepcja dynamicznych kompetencji stanowi paradoks w zarządzaniu, ponieważ bazuje na dwóch pozornie wykluczających się elementach: sztywnych rutynach organizacyjnych i dynamicznych kompetencjach. Rutyny zapewniają powtarzalność i stabilność działań, natomiast dynamiczne kompetencje umożliwiają elastyczne dostosowanie się firmy do wymogów otoczenia. Autorka stawia tezę, że w turbulentnym otoczeniu przedsiębiorstwa powinny wykorzystywać dynamiczne kompetencje dla zdobycia i utrzymania przewagi konkurencyjnej, w sposób rutynowy zmieniając rutyny organizacyjne. Zależności między tymi elementami autorka prezentuje w proponowanym modelu powstawania kompetencji dynamicznych.

https://doi.org/10.34658/oiz.2019.72.59-72
PDF

Bibliografia

Sobol E. (red.): Słownik wyrazów obcych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 23.

Nogalski B., Klisz S.: Paradoksy strategiczne współczesnego leśnictwa. Przegląd Organizacji. Nr 6, 2011, s. 19.

Gołembski M., Wojtkowiak G.: Zarządzanie przez paradoksy, [w:] Engelhardt J., Brojak-Trzaskalska M. (red.), W kierunku uniwersalnego modelu zarządzania. Management Forum 2020. Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin-Międzyzdroje 2004, ss. 1-10.

Mesjasz Cz.: Paradoksy w systemowej teorii zarządzania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 421, 2016, s. 398.

Putnam L., Fairhurst G.T., Banghart S.: Contradictions, dialectics and paradoxes in organizations. A constitutive approach. The Academy of Management. No. 10, 2016, p. 69.

Urbanowska-Sojkin E.: Paradoksy w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwami. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 420, 2016, ss. 365.

Czakon W.: Równowaga a wzrost – relacja odwróconego U w naukach o zarządzaniu. Przegląd Organizacji. Nr 10, 2012, s. 7.

Leja K.: Paradoksy w zarządzaniu organizacją, wejście „do” czy wyjście „z” labiryntu. Przedsiębiorczość i Zarządzanie. Z. 13, 2013, ss. 56-57; Mesjasz Cz.: Paradoksy w systemowej teorii zarządzania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 421, 2016, s. 408.

Bratnicka-Myśliwiec K.: Paradoks rentowności i konkurencyjności w zarządzaniu strategicznym rozwojem przedsiębiorstwa. Organizacja i Kierowanie. Nr 4, 2016, ss. 60-63; Gruszczyńska-Malec G., Rutkowska M., Refleksje nad paradoksami w procesie motywacji do pracy. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Nr 183, 2014, s. 88.

Mesjasz Cz.: Paradoksy w systemowej teorii zarządzania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 421, 2016, s. 400.

Gołembski M., Wojtkowiak G.: Zarządzanie przez paradoksy, [w:] Engelhardt J., Brojak-Trzaskalska M. (red.), W kierunku uniwersalnego modelu zarządzania. Management Forum 2020. Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin-Międzyzdroje 2004, ss. 1-10.

Skowron-Mielnik B.: Paradoks efektywności pracy – między budowaniem zaangażowania a wypaleniem zawodowym. Nauki o Zarządzaniu. Nr 2, 2016, s. 151.

Bratnicka-Myśliwiec K.: Paradoks rentowności i konkurencyjności w zarządzaniu strategicznym rozwojem przedsiębiorstwa. Organizacja i Kierowanie. Nr 4, 2016, ss. 60-63.

Czakon W.: Równowaga a wzrost – relacja odwróconego U w naukach o zarządzaniu. Przegląd Organizacji. Nr 10, 2012, s. 10; Urbanowska-Sojkin E., Paradoksy w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwami. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 420, 2016, s. 367.

Czakon W.: Równowaga a wzrost – relacja odwróconego U w naukach o zarządzaniu. Przegląd Organizacji. Nr 10, 2012, s. 7.

Reynor M.E.: Paradoks strategii. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2008, ss. 19-38.

Welch J., Welch S.: Winning znaczy zwyciężać. Studio Emka, Warszawa 2005, s. 84.

Stankiewicz M.J.: Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Dom Organizatora, Toruń 2002, s. 211.

Channon D.F. (ed.): Encyclopedic Dictionary of Strategic Management. Blackwell Publisher, Oxford 2000, s. 51.

Moszkowicz M.: Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian. PWE, Warszawa 2000, ss. 46-47; Peters T.J., Waterman R.H., Poszukiwanie doskonałości w biznesie. Medium, Warszawa 2000, s. 157.

Tubielewicz K.: Rola kluczowych kompetencji w zarządzaniu strategicznym, [w:] Knosala R. (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Oficyna Wydawnicza PTZP, Opole 2014, ss. 375-376.

Jashapara A.: Knowledge Management. An Integrated Approach. Pearson, Harlow 2011, ss. 144-145.

Teece D.J.: Dynamic Capabilities: Routines versus Entrepreneurial Action. Journal of Management Studies. Vol. 49:8, 2012, pp. 1395.

Eisenhardt K.M., Martin J.A.: Dynamic Capabilities: What are they? Strategic Management Journal, Vol. 21, 2000, pp. 1107.

Jashapara A.: Knowledge Management. An Integrated Approach. Pearson, Harlow 2011, ss. 141-145.

Polowczyk J.: Zarządzanie strategiczne jako wielowymiarowa przestrzeń paradoksów. Studia Oeconomica Posnaniensia. Nr 2, 2014, s. 116.

Pobrania pliku

Brak danych dotyczących pobrań pliku.