Abstrakt
W poniższym artykule zostanie poddana analizie i ocenie jedna z wybranych form szkolenia pracowników, tj. coachingu. Ocena ta zostanie dokonana w kontekście możliwości rozwoju, jaką daje wdrożenie kultury coachingowej do organizacji z perspektywy jej pracowników, jak i jej samej w całości. Ponadto zostanie dokonana konfrontacja kultury organizacyjnej z coachingową. Do badań posłuży analiza teoretyczna literatury przedmiotu oraz zostaną wykorzystane aktualne raporty nt. korzystania z coachingu w zagranicznych i polskich firmach.
Bibliografia
Berłowski P.: Trener specjalnie dla prezesa. Coaching – metoda indywidualnego rozwijania umiejętności menedżerskich, Personel, nr 10/1999.
Clutterbuck D., Megginson D.: Making Coaching Work: Creating a Coaching Culture, CIPD, London 2005.
Ellinger A.D., Hamlin R.G., Beattie R.S.: Behaviour indicators of ineffective managerial coaching. Journal of European Industrial training. Vol. 32, Nr 4, 2008.
Guryn H.: Skrzynka z narzędziami. Personel i zarządzanie, nr 11/2007, s. 40.
Hofstede G.: Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000.
https://www.crn.pl/artykuly/rynek/coaching-menedzerski?page=3 (odczyt: 29.04.2017).
http://ibd.pl/wiedza-dla-biznesu/coaching-trafna-inwestycja-czy-stracone-pieniadze, (odczyt: 26.04.2017).
http://nf.pl/manager/coaching-menedzerski-czym-wlasciwie-jest,,15120,155 (odczyt: 28.04.2017).
http://www.know-house.pl/inspiracje/kultura-coachingu-artykul (odczyt: 28.04.2017).
http://www.pifs.org.pl/pliki/rynekcoachowpifsraport08.pdf (odczyt: 27.04.2017), Raport Coachowie – Europa i Polska.
Knap-Stefaniuk A.: Szkolenia pracowników a konkurencyjność organizacji, Zarządzanie Zmianami, nr 1/2002.
Krool R.: Coaching, jak osiągnąć wynik przy pomocy innych, Personel, nr 3/1998.
Kucharczyk-Capiga J.: Korzystna zmiana. Jak wdrożyć kulturę coachingową w organizacji, Personel i zarządzanie, nr 1(322), 2017, s. 17.
Law H.: The psychology of coaching; mentoring and learning (2nd Ed.), Oxford, UK: Wiley & Sons 2013.
Likert R., Likert J.: New Ways of Managing Conflict. New York, NY; McGraw-Hill 1976.
Morgan G.: Images of Organization, Thousand Oaks, CA Sage 1997.
Parsloe E.: Coaching i mentoring, Wyd. Petit, Warszawa 1998.
Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Antykwa, Kraków 1998.
Rae L.: Planowanie i projektowanie szkoleń, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1999.
Rostkowski T.: Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2004.
Schein E.: Organisational Culture and Leadership, San Francisco 1982.
Sulkowski Ł.: Pomiędzy tożsamością a kulturą organizacyjna, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu nr 24, Wrocław 2011.
Walczyk M., Kawecki S.: Analiza potrzeb szkoleniowych studentów Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej, [w:] J.P. Lendzion, M. Szczepanik (red.) Praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, Media Press, Łódź 2011.
Whithmore J.: Coaching trening efektywności, Wyd. G+J Gruner+Jahr Polska, Warszawa 2011.