Abstrakt
Aktywne doskonalenie organizacji to aktualizacja strategii, planów, celów działania przy wykorzystaniu pomiarów efektywności systemu oraz jego elementów, określanie struktury ilościowo-jakościowej wskaźników skuteczności i efektywności pozwalających na analizę przyjętego podejścia. Istotą utrzymania właściwych wskaźników jest wykorzystywanie dostępnych metod, wszystkich elementów systemu do ciągłego doskonalenia zarządzania pracownikami w celu budowy przewagi konkurencyjnej opartej na wiedzy.
W systemach organizacyjnych ludzie stają się najważniejszym czynnikiem, a organizacje konsekwentnie muszą być nastawione na twórcze nauczanie promujące tworzenie wiedzy i dzielenie się nią2. Przekształcenia pracowników – w pracowników wiedzy, poprzez wydobywanie z nich określonego potencjału, ułatwione jest w organizacjach o znacznie rozbudowanych wewnętrznie relacjach interpersonalnych. Zachodzi tu sieć zależności pomiędzy kluczowymi pojęciami takimi jak kapitał społeczny, relacje między ludzkie i komunikacja w tworzeniu relacji.
Jednym z sposobów aktywizowania działań organizacji na rzecz kreowania wiedzy jest identyfikowanie zachowań w zakresie budowania komunikacji interpersonalnej.
Bibliografia
Bełchatowska-Gebhardt A., Kroik J.: Doskonalenie zarządzania pracownikami wiedzy – uwarunkowania i perspektywy, Koszty jakości zarządzania kapitałem a ryzyko personalne, Akademia Ekonomiczna 2009.
Domachowski W.: Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1991.
Goleman D.: Inteligencja emocjonalna w praktyce. Media Rodzina, Poznań 1999.
Harasymowicz-Birnbach J., Thom N.: Assessing Knowledge Menagement ‒ A Proposal For Measuring KM Effectivity and Efficiency. Organizacja i Kierowanie, nr 1, 2007.
Hilarowicz A., Osika G.: Podniesienie jakości relacji interpersonalnych w przedsiębiorstwie – koncepcja komunikowania S. Deetza, [w:] Koszty jakości zarządzania kapitałem ludzkim a ryzyko personalne. A. Lipka, S. Warszak (red.), Akademia Ekonomiczna, Katowice 2009.
Karamall-Gaiballa E.: Spersonalizowane kreowanie wiedzy w przedsiębiorstwie, [w:] Zarządzanie wartością kapitału ludzkiego organizacji. A. Lipka, S. Waszczak (red.), Akademia Ekonomiczna, Katowice 2007.
Kisielnicki J.: Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach, [w:] Zarządzanie wiedzą w systemach informacyjnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2004, www.wz.uw.edu.pl
Koźmiński A.K.: Tradycyjna antynomia nauki i zarządzania, Nauka, nr 1, 2000.
Koźmiński A.K., Jemielniak D.: Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Krzysztofek K.: Społeczeństwo w dobie internetu: refleksyjne czy algorytmiczne? [w:] Internet – społeczne aspekty medium. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
Kucęba R., Jędrzejczyk W.: Determinanty decyzyjne menadżerów wiedzy, [w:] Rozwój i doskonalenie funkcjonowania przedsiębiorstw. L. Kiełtyka (red.), Difin, Warszawa 2010.
Masłyk-Musiał E.: System informacji w przedsiębiorstwie przemysłowym. Wrocław 1975.
Szczepańska K.: Zarządzanie kapitałem ludzkim a systemy zarządzania jakością – wybrane aspekty, [w:] Koszty jakości zarządzania kapitałem ludzkim a ryzyko personalne, A. Lipka, S. Waszczak (red.), Akademia Ekonomiczna, Katowice 2009.
Tomaszewska I.: Rozwój i doskonalenie funkcjonowania przedsiębiorstwa poprzez zarządzanie wiedzą, [w:] Rozwój i doskonalenie funkcjonowania przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2010.
Wawak S.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Helion 2002.
Winnicka-Wejs A.: Jakość gospodarowania zasobami ludzkimi i jakość kapitału ludzkiego w aspekcie wartości, Zarządzanie wartością kapitału ludzkiego w organizacji, 2007.