Abstract
This article presents the key requirements of Quality Management Systems implementation with determination of the rational action of each organization. It contains description of a typical systems implementation in an business practice, with a logical sequence of action, in a specific period of time, including all problems. All necessities for the rational development and implementation stages of the work was presented, including all hazards that may arise during the process, that result in poor action and low efficiency in the future. Based on own research and observations of a business practice, more details of the costs of such project was proposed, taking as a reference an enterprise with 10-50 employees, all having the same location. The cost of such an assignment also contains often ignored and overlooked expenses of employees inside of the organization.
References
Bugdol M.: Znaczenie i istota świadomości jakości, „Problemy jakości”, 2004, nr 7.
Drycz, B. Truś S.: Dokumentacja systemu zapewnienia jakości. Opracowanie i wdrażanie., w: A. Tabor, A. Zając, M. Rączka, Zarządzanie jakością. Tom I. Jakość i systemy zapewnienia jakości., Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków 2000.
Hamrol A.: Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2005.
Iwasiewicz A.: Zarządzanie jakością, PWN, Warszawa-Kraków 1999.
Jazdon A.: Doskonalenie zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego Sp. z o.o., Bydgoszcz 2001.
PN-EN ISO 9000: 2006, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, PKN, wrzesień 2006.
PN-EN ISO 9001:2009, Systemy zarządzania jakością. Wymagania, PKN, luty 2009.
Urbaniak M.: Systemy zarządzania w praktyce gospodarczej, Difin, Warszawa 2006.