European education programs in pre-school education
PDF (Język Polski)

Keywords

education
pre-school education
program
European Union
learning

How to Cite

Kopeć, A., & Antczak, A. (2019). European education programs in pre-school education. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 73(1228), 55-68. https://doi.org/10.34658/oiz.2019.73.55-68

Abstract

Pre-school education is one of the most important levels of education in Poland. Activities undertaken in this period affect the entire future life of the child, his emotional, social and intellectual development. The kindergartens arouse the first interests of the child, they give the chance to develop personal character traits and personality, getting to know norms and rules of manners.
The aim of this work is to show the huge role that European education programs in kindergartens fulfill – what is their actual state, how important they are to children's development, the future of our nation, how their education in this area is needed so that future generations develop in accordance with the idea multiculturalism and mutual friendship for another human being. European education programs in kindergarten are not only transferring basic knowledge about the European Union, it is primarily the education of a child based on integration and mutual help, it is the education of the future of the pre-schooler in the spirit of unity and community.

https://doi.org/10.34658/oiz.2019.73.55-68
PDF (Język Polski)

References

Bartak K. (red.), Magazyn Wydanie Specjalne, Nowa generacja programów w dziedzinie edukacji i kultury, Wspólnoty Europejskie 2007.

Delhaxhe A. (red.), Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009.

Faure E., Uczyć się, aby być, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1975.

Kucha R., Wychowanie przedszkolne w polityce edukacyjnej krajów Unii Europejskiej, [w:] Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci wybrane zagadnienia, red. S. Guz, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2001.

Szulc-Kurpaska M., Projekty Comenius w edukacji przedszkolnej, [w:] Europejski wymiar edukacji – program Comenius w Polsce, red. M. Szpotowicz, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011.

Wierzchowska-Konera B., Problem upowszechnienia wychowania przedszkolnego w świetle raportów oświatowych [w:] Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci wybrane zagadnienia, red. S. Guz, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2001.

Classifying Educational Programmes. Manual for ISCED – 97 Implementation in OECD Countries, 1999 Edition, Paris 1999.

Tekst Jednolity Statutu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Załącznik do Uchwały Rady Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji nr 105 z dn. 28.10.2009 r., Rozdział I. [9] Dz. U. 2009, nr 4, z 15.01.2009 r., poz. 17, zał. nr 1.

Zespół Promocji i Informacji FRSE, Krótki przewodnik po FRSE, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009.

https://erasmusplus.org.pl/

https://www.frse.org.pl/

https://www.pum.edu.pl/

Downloads

Download data is not yet available.