Abstrakt
W artykule przedstawiono najbardziej istotne, kluczowe wymagania Systemów Zarządzania Jakością, wdrożenie których warunkuje racjonalne działanie każdej organizacji. Zaprezentowano typowy ujęty czasowo i problemowo proces wdrażania tych systemów w praktyce gospodarczej z uwzględnieniem właściwej kolejności działań. Określono konieczne do racjonalnego opracowania i wdrożenia etapy prac oraz wskazano na zagrożenia, jakie mogą się pojawić przy wdrożeniu, skutkujące ich złym działaniem w przyszłości. Korzystając z własnych badań i obserwacji praktyki gospodarczej, przybliżono również koszty realizacji takiego przedsięwzięcia, przyjmując jako modelowe, przedsiębiorstwo zatrudniające od 10-50 pracowników w jednej lokalizacji. W kosztach realizacji przedsięwzięcia uwzględniono często pomijane koszty pracy pracowników angażowanych z wewnątrz organizacji.
Bibliografia
Bugdol M.: Znaczenie i istota świadomości jakości, „Problemy jakości”, 2004, nr 7.
Drycz, B. Truś S.: Dokumentacja systemu zapewnienia jakości. Opracowanie i wdrażanie., w: A. Tabor, A. Zając, M. Rączka, Zarządzanie jakością. Tom I. Jakość i systemy zapewnienia jakości., Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków 2000.
Hamrol A.: Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2005.
Iwasiewicz A.: Zarządzanie jakością, PWN, Warszawa-Kraków 1999.
Jazdon A.: Doskonalenie zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego Sp. z o.o., Bydgoszcz 2001.
PN-EN ISO 9000: 2006, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, PKN, wrzesień 2006.
PN-EN ISO 9001:2009, Systemy zarządzania jakością. Wymagania, PKN, luty 2009.
Urbaniak M.: Systemy zarządzania w praktyce gospodarczej, Difin, Warszawa 2006.