Abstrakt
Motywowanie pracowników stanowi ciągle aktualny problem w kontekście zmieniających się oczekiwań pracowników i pracodawców. Warunki gospodarki wiedzy kierują uwagę na ważną z punktu widzenia przedsiębiorstwa grupę pracowników, tj. pracowników wiedzy. W artykule oparciu o literaturę przedmiotu scharakteryzowano rolę pracowników wiedzy we współczesnym przedsiębiorstwie, dokonano analizy oczekiwań tej grupy pracowników, jak również oczekiwań pracowników pokolenia Y, a następnie odniesiono je do wymagań pracodawców.
Bibliografia
Arthur M.B., Defillippi R.J., Lindsay V.J.: On being a Knowledge Worker. Organizational Dynamics, Vol. 37, No. 4, 2008.
Beyond the baby boomers: the rise of Generation Y. Opportunities and challenges for the funds management industry, KPMG Investment Management and Funds, 2007.
Bratnicki M., Strużyna J.: Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wydaw. Akademii Ekonomicznej w Katowicach Katowice 2001.
Davenport T.H.: Can You Boost Knowledge Work’s Impact on the Bottom Line? Harvard Management Update, November 2002.
Davenport T.H.: Zarządzanie pracownikami wiedzy, Oficyna a Wolters Kluwer business, Karków 2007.
Dobija D.: Pomiar kapitału ludzkiego i możliwości raportowania wyników, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 2002, nr 5.
Glass A.: Understanding generational differences for competitive success, Industrial & Commercial Training, 39(2).
Guo W., Xiao H., Yang X.: An Empirical Research on the Correlation between Human Capital and Career Success of Knowledge Workers in Enterprise. Physics Procedia, No. 25, 2012.
Jamka B.: Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał? Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
Kawka T.: Kapitał ludzki a przedsiębiorczość – aspekty teoretyczne [w:] M. Juchnowicz (red.), Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, Poltext, Warszawa 2004.
Kayakutlu G., Laurent E. M.: From knowledge worker to knowledge cultivator-effective dynamics. Proceedings of the Federated Conference on Computer Science and Information System, 2012 IEEE.
Lord R.L., Farrington P.A.: Age-related differences in the motivation of knowledge workers, Engineering Management Journal. Vol. 18, No. 3.
McRae H.: Świat w roku 2020. Potęga, kultura i dobrobyt-wizja przyszłości. Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1999.
Majowska M.: Problemy badania wpływu kapitału ludzkiego na zachowania przedsiębiorcze [w:] M. Juchnowicz (red.), Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2004.
Morawski M.: Zarządzanie profesjonalistami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
O’Donohue W., Sheehan C., Hecker R., Holland P.: The psychological contract of knowledge workers, Journal of Knowledge Management, Vol. 11, No. 2, 2007.
Plink D.: Retention Y. What is the key to retention of Generation Y, CRF Institute, August 2009, Top Employers CRF Awarded by CRF.com.
Redpath L., Hurst D., Devine K.: Knowledge workers, managers and contingent employment relationships, Personnel Review, Vol. 38, No. 1, 2009.
Rutkowska M.: Kariera zawodowa generacji X i Y-perspektywy rozwoju na tle tendencji do uelastyczniania pracy, Prace Nauk. AE we Wrocławiu nr 1184 „Zmiana warunkiem sukcesu. Przeobrażenia systemów zarządzania przedsiębiorstw”, Wrocław 2007.
Schultz T.W.: Investment in Human Capital, The Free Press, New York 1976, s. 48.
Swart J., HRM and knowledge workers [w:] Boxall P.F., Purcell, J. and Wright P. (red.), Oxford Handbook of Human Resource Management, Oxford University Press, New York, NY, 2007.