Oczekiwania motywacyjne menedżerów średniego szczebla w budownictwie
PDF

Jak cytować

Matwiejczuk, W., & Tomaszuk, A. (2013). Oczekiwania motywacyjne menedżerów średniego szczebla w budownictwie. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 51(1146), 223-234. https://doi.org/10.34658/oiz.2013.51.223-234

Abstrakt

W artykule zaprezentowano preferencje motywacyjne menedżerów średniego szczebla sektora budownictwa. Badaniami objęto próbę 84 menedżerów zatrudnionych w średnich i dużych firmach budowlanych mających swoją siedzibę na terenie województwa podlaskiego. Preferencje motywacyjne badanych weryfikowano za pomocą autorskiego podziału czynników motywacyjnych. Wyodrębniono sześć grup czynników: związanych z poczuciem bezpieczeństwa, podnoszących poziom życia, związanych z rozwojem, związanych z życiem prywatnym, związanych z przedsiębiorstwem oraz związanych z postrzeganiem własnej osoby i piastowanego stanowiska. Badania wskazują na duży niedobór motywatorów w badanych organizacjach. Spośród czynników w istotny sposób motywujących menedżerów, wiele nie występuje w badanych przedsiębiorstwach. Do czynników najbardziej motywujących należy zaliczyć: stabilność zatrudnienia, awans pionowy, możliwość podnoszenia kwalifikacji, atrakcyjność wykonywanych zadań, samodzielność w podejmowaniu decyzji, satysfakcję, poczucie przynależności do zespołu, pochwałę, wyróżnienie, sprawiedliwe wynagrodzenie, samorealizację, dobrą atmosferę w pracy, prestiż firmy na rynku, premie, realną perspektywę wzrostu płacy, nagrody pieniężne, poczucie równowagi między pracą a życiem prywatnym.

https://doi.org/10.34658/oiz.2013.51.223-234
PDF

Bibliografia

Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2003.

Babbie E.: Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 268.

Beck-Krala E.: Efektywne programy świadczeń pracowniczych, [w:] B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

Drucker P.F.: Menedżer skuteczny, Nowoczesność, Kraków 1994.

Drucker P.F.: Praktyka zarządzania, Nowoczesność, Kraków 1994.

Dyduch W.: Ilościowe badania i operacjonalizacja zjawisk w naukach o zarządzaniu [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011.

Kawka T.: Uwarunkowania efektywności systemów wynagrodzeń nowej gospodarki, [w:] B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

Kopertyńska M.W.: Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2008.

Ornatowicz U.: Menedżer XXI wieku. Definicja, identyfikacja, edukacja, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2008

Penc J.: Pojęcie i zadania menedżera [w:] E. Jędrych (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi dla menedżerów średniego szczebla, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków 2007.

Penc J.: Systemowe zarządzanie organizacją: nowe zadania, funkcje i reguły gry, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji, Szczytno 2007.

Pszczołowski T.: Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Ossolineum, Wrocław 1978.

Schermerchorn J.R.: Zarządzanie. Kluczowe koncepcje, PWE, Warszawa 2008.

Sekuła Z.: Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty, PWE, Warszawa 2008.

Pobrania pliku

Brak danych dotyczących pobrań pliku.