Intuicja w badaniach empirycznych z zakresu zarządzania
PDF

Jak cytować

Malewska, K. (2013). Intuicja w badaniach empirycznych z zakresu zarządzania. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 52(1147), 15-28. https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.15-28

Abstrakt

W literaturze przedmiotu obserwować można rosnące zainteresowanie wykorzystaniem intuicji w procesie podejmowania decyzji, która staje się coraz częściej przedmiotem badań empirycznych. Jednakże celem większości z nich jest identyfikacja osób, które wykorzystują intuicję w procesie decyzyjnym lub badania przeprowadzone z psychologicznego punktu widzenia. W ostatnich latach zauważyć jednak można coraz bardziej złożone metodycznie wysiłki autorów mające na celu rozwiązanie problemu zastosowania intuicji w praktyce zarządzania. Celem referatu jest dokonanie systematyzacji współczesnych badań empirycznych z zakresu intuicji realizowanych w dziedzinie zarządzania oraz podjęcie próby wyznaczenia potencjalnych przyszłych ich kierunków.

https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.15-28
PDF

Bibliografia

Agor W.H.: Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać. Wydawnictwo Personalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.

Akinci W., Sadler-Smith E.: Intuition in Management Research: A Historical Review, “International Journal ofManagement Review”, Vol. 14, 2012, ss. 105-122.

Alinson WC., Chell E., Hayes J.: Intuition and Entrepreneurial Behaviour, “European Journal of Work and Organizational Psychology”. 9(1), 2000, ss. 31-43.

Burk L.A., Miller M.K.: Taking the mystery out of intuitive decision making. Academy of Management Executive, 13, 1999, ss. 91-99.

Dane E., Pratt M.G.: Conceptualizing and measuring intuition: a review of recent trends. “International Review of Industrial and Organizational Psychology”. Vol. 24, 2009, Chichester: Wiley, ss. 1-40.

Epstein S.: Implications of cognitive-exeriental self-theory for research in social psychology and personality. “Journal for the Theory of Social Behaviour”. 15, 1985, ss. 283-310.

Epstein S.: Intuition from the perspective of cognitive-experiental self-theory, praca zbiorowa pod red. C. Betsch, T. Betsch, Intuition in Judgement and Decision Making, Taylor & Francis. New York 2008, ss. 23-37.

Glockner A., Witteman C.: Beyond dual-process models: a categorisation of processes underlying intuitive judgement and decision making. Thinking and Reasoning. 16, 2010, ss. 1-25.

Hensman A., Sadler-Smith E.: Intuition in banking and finance. European Management Journal. 29, 2011, ss. 51-66.

Hodgkinson G.P., Sadler-Smith E.: Complex or unitary? A critique and empirical reassessment of the Allinson-Hayes Cognitive Style Index. “Journal of Occupational and Organizational Psychology”. (76) 2003, ss. 243-268.

Khatri N., Ng H.A.: The role of intuition in strategic decision making. Human Relation. 53, 2000, s. 57.

Kahneman D., Klein G.: Conditions for intuitive expertise: a failure to disagree. “The American Psychologist”. 64, 2009, ss. 515-526.

Klein G.: Sources of Power: How People Make Decisions. MIT Press, Cambridge 1998.

La Pira F.: Entrepreneurial intuition, an empirical approach. “Journal of Management and Marketing Research”. 2012, ss. 1-22.

Liberman M.D.: Social cognitive neuroscience: a review of core processes. “Annual Review of Psychology”. 58, 2007, ss. 421-435.

Lipshitz R., Shulimovitz N.: Intuition and emotion in bank loan officers’ credit decisions. “Journal of Cognitive Engineering and Decision Making”. 1, 2007, ss. 212-233.

Malewska K.: Intuicja w zarządzaniu, [w:] praca zbiorowa pod red. S. Lachiewicza, Współczesne problemy zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2010.

McCraty R., Atkinson M., Bradley R.T.: Electrophysiological Evidence of Intuition: Part 1 The suprising role of the heart. “The Journal of Alternative and ComplementaryMedicina”. 10(1), 2004, ss. 133-143.

Mayers D.: Intuition: Its powers and perils. Yale University Press, New Haven 2002.

Neisser U.: Cognitive Psychology. Appelton-Century-Crafts, New York 1967.

Parikh J., Neubauer F., Lank A.G.: Intuition: The New Frontier of Managmenet. Blackwell, London 1994.

Shane S., Venkataraman S.: The promise of Entrepreneurship as a Friend of Research. “Academy of Management Review”. 25(1), 2000, ss. 217-226.

Salas E., Rosen M.A., DiazGrandos D.: Expertise-based intuition and decision making in organizations. “Journal of Management”., 36, 2010, ss. 941-973.

Simon H.A.: Making Management Decisions: the role of intuition and emotion. “Academy of Management Executive”. 1(1), 1987, ss. 57-65.

Slovic P., Finucane M.L, Peters E., MacGregor D.G.: Risk as analysis and risk as feelings: some thoughts about affect, reason, risk and rationality. “Risk Analysis”. 24, 2004, ss. 311-322.

Woiceshyn J.: Lessons from ‘good minds’: how CEOs use intuition, analysis and guiding principles to make strategic decisions. “Long Range Planning”. 42, 2009, ss. 298-319.

Pobrania pliku

Brak danych dotyczących pobrań pliku.