Abstrakt
W obecnych warunkach konkurowania wyznacznikami sukcesu organizacji są jakość sieci, którą współtworzy oraz zajmowana w niej pozycja. Celem artykułu jest analiza potencjalnego wpływu indywidualnej orientacji czasowej menedżera na skuteczne i efektywne współtworzenie organizacji sieciowych. Budowa sieci oraz jej utrzymywanie wymaga znacznego poświęcenia, zazwyczaj przypadającego na początkowy okres uczestnictwa. W artykule wskazano, że menedżerowie zorientowani krótkookresowo, oceniający okazje w krótkiej perspektywie czasu, będą wykazywać mniejszą skłonność do ryzyka i wyrzeczeń. Zjawisko to może stanowić istotną barierę w uczestniczeniu w sieci, a tym bardziej w jej tworzeniu. Tylko firmy o ponadprzeciętnych zdolnościach relacyjnych budowanych w perspektywie długookresowej są w stanie pełnić rolę integratora lub architekta sieci.
Bibliografia
Axelrod R.: The Evolution of Cooperation, HarperCollins, New York 1984.
Blau P.M.: Exchange and Power in Social Life, Willey & Sons, New York, 1964.
Cyert R.M., March J.G.: A Behavioral Theory of the Firm, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ., 1963.
Das T.K., Teng B.: Alliance Constellations: A Social Exchange Perspective, “Academy of Management Review”, 2002, Vol. 27, ss. 445-456.
Das T.K.: Strategic planning and individual temporal orientation. “Strategic Management Journal”, 1987, Vol. 8, s. 203-209.
Das T.K.: Time in Management and Organizational Studies. Time & Society, 1993, Vol. 2, ss. 267-274.
Gulati R., Puranam P., Tushman M.: Meta-Organization Design: Rethinking Design in Interorganizational and Community Contexts, “Strategic Management Journal”, Special Issue: Strategy and the Design of Organizational Architecture, Vol. 33, 2012, ss. 571-586.
Kale P., Dyer J.H., Singh, H.: Alliance Capability, Stock Market Response, and Long-Term Alliance Success: The Role of the Alliance Function, “Strategic Management Journal”, 2002, Vol. 23, ss. 747-767.
Kale P., Singh H., Bell, J.: Relating Well: Building Capabilities for Sustaining Alliance Networks [w:] Kleindorfer, P., Wind, Y. (red.), The Network Challenge: Strategies for Managing the New Interlinked Enterprises, London: Pearson Press 2009.
Macneil I.R.: Contracts: Adjustment of Long-Term Economic Relations Under Classical, Neoclassical and Relational Contract Law, Northwestern University Law Review, 1978, Vol. 72, ss. 854-905.
Mitręga M.: Zdolność sieciowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku przedsiębiorstw, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2010.
Popularna encyklopedia powszechna, Tom 11, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 1995.
Simon H.: Models of Man, John Wiley & Sons, New York, 1957.
Sluyts K., Matthyssens P., Martens R., Streukens S.: Building Capabilities to Manage Strategic Alliance, Competitive Paper, The 26th IMP conference 2010, Budapest, http://www.impgroup.org/uploads/papers/7473.pdf [dostęp: 10.11.2010].
Światowiec J.: Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw. PWE, Warszawa 2006.
Światowiec-Szczepańska J.: Ryzyko strategiczne przedsiębiorstw: ujęcie modelowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2012.
Thibaut J.W., Kelley H.: The Social Psychology of Groups, Wiley, New York, 1959.
Thoms P., Greenberger D.B.: The Relationship between Leadership and Time Orientation, “Journal of Management Inquiry”, 1995, Vol. , ss. 272-292.
Zimbardo P.G., Boyd J.N.: Putting Time in Perspective: A Valid, Reliable, Individual-Differences Metric. “Journal of personality and Social Psychology”, Vol. 77, No. 6, 1999, ss. 1271-1288.