Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wybranych metodyk i narzędzi podnoszenia dojrzałości procesowej organizacji. Punktem wyjścia do rozwaań w artkule jest definicja dojrzałości procesowej oraz syntetyczna prezentacja najważniejszych modeli dojrzałości procesowej, a także wyniki badań empirycznych identyfikujących podejścia stosowane do oceny dojrzałości procesów. W dalszej części artykułu zaprezentowano wybrane rozwiązania nie będące typowymi modelami dojrzałości procesowej, które wraz ze wzrostem potrzeb menedżerskich w zakresie rozwoju organizacji, umożliwiają podnoszenie dojrzałości procesów.
Bibliografia
Bitkowska A.: Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie. Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Warszawa 2009.
BPMInstitute.org: State of Business Process Management: Assessing the Current State of BPM Awareness and Usage. Westboro 2006.
Brajer-Marczak R.: Model dojrzałości procesowej w rozwoju organizacji [w:] Metody badania i modele rozwoju organizacji, Stabryła A., Wawak S. (red.) Mfiles.pl, Kraków 2012.
Chrapko M.: CMMI – Doskonalenie procesów w organizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
CMMI Product Team: Capability Maturity Model Intagration, CMMI for Development. Carnegie Mellon University, Hanscom 2010.
Dojrzałość procesowa polskich organizacji, procesowcy.pl 2010-2012 [data dostępu 27.01.2013].
EFQM Excellence Model. EFQM, Brussels 2010-2013.
Grajewski P.: Organizacja procesowa. PWE, Warszawa 2007.
Hammer M.: The Process Audit. “Harvard Business Review”, No. 4, 2007, s. 111-123.
Hammer M., Champy J.: Reengineering w przedsiębiorstwie. Neumann Management Institute, Warszawa 1996.
Harmon P., Wolf C.: The State of Business Process Management. bptrends.com 2010 [data dostępu 27.01.2013].
Harmon P., Wolf C.: The State of Business Process Management. bptrends.com 2012 [data dostępu 27.01.2013].
Kalinowski T.B.: Modele oceny dojrzałości procesów. „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica”. No. 258, 2011, ss. 173-187.
Oakland J.S.: Oakland on Quality Management. Elsevier Butterworth-Heinemann Oxford 2004.
Object Management Group: Business Process Maturity Model version 1.0. omg.org 2008 [data dostępu 27.01.2013].
PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością. Wymagania. Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2009.
PN-EN ISO 9004:2010 Zarządzanie mające na celu osiągnięcie trwałego sukcesu organizacji – Podejście przez zarządzanie jakością. Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2010.
Process Survey Tool. EFQM, Brussels 2004-2005.
Rummler G.A., Brache A.P.: Podnoszenie efektywności organizacji. PWE, Warszawa 2000.
Słownik Języka Polskiego. sjp.pwn.pl [data dostępu 27.01.2013].
Smith H., Fingar P.: Business Process Management. Meghan-Kiffer Press, Tampa 2003.
Spanyi A.: Beyond Process Maturity to Process Competence. bptrends.com 2004 [data dostępu 27.01.2013].