Abstrakt
Wychowanie przedszkolne to jeden z ważniejszych szczebli edukacji w Polsce. Działania podejmowane właśnie w tym okresie wpływają na całe przyszłe życie dziecka, rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny. To przedszkola rozbudzają pierwsze zainteresowania dziecka, dają szansę na rozwinięcie personalnych cech charakteru i osobowości, poznanie norm i zasad obyczajowych.
Celem niniejszej pracy jest pokazanie ogromnej roli, jaką spełniają programy edukacji europejskiej w przedszkolach, jaki jest ich faktyczny stan, jak ważne są dla rozwoju dzieci, jak ich kształcenie w tym zakresie jest potrzebne, aby następne pokolenia rozwijały się zgodnie z ideą multikulturalizmu i wzajemnej przyjaźni do drugiego człowieka. Programy edukacji europejskiej w przedszkolu to nie tylko przekazywanie podstawowej wiedzy o Unii Europejskiej, to przede wszystkim edukacja dziecka oparta na integracji i wzajemnej pomocy, to kształcenie dalszych losów przedszkolaka w duchu jedności i wspólnoty.
Bibliografia
Bartak K. (red.), Magazyn Wydanie Specjalne, Nowa generacja programów w dziedzinie edukacji i kultury, Wspólnoty Europejskie 2007.
Delhaxhe A. (red.), Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009.
Faure E., Uczyć się, aby być, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1975.
Kucha R., Wychowanie przedszkolne w polityce edukacyjnej krajów Unii Europejskiej, [w:] Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci wybrane zagadnienia, red. S. Guz, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2001.
Szulc-Kurpaska M., Projekty Comenius w edukacji przedszkolnej, [w:] Europejski wymiar edukacji – program Comenius w Polsce, red. M. Szpotowicz, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011.
Wierzchowska-Konera B., Problem upowszechnienia wychowania przedszkolnego w świetle raportów oświatowych [w:] Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci wybrane zagadnienia, red. S. Guz, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2001.
Classifying Educational Programmes. Manual for ISCED – 97 Implementation in OECD Countries, 1999 Edition, Paris 1999.
Tekst Jednolity Statutu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Załącznik do Uchwały Rady Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji nr 105 z dn. 28.10.2009 r., Rozdział I. [9] Dz. U. 2009, nr 4, z 15.01.2009 r., poz. 17, zał. nr 1.
Zespół Promocji i Informacji FRSE, Krótki przewodnik po FRSE, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009.