Mechanisms of enterprise strategic renewal: a review of the literature
PDF (Język Polski)

How to Cite

Karpacz, J. (2013). Mechanisms of enterprise strategic renewal: a review of the literature. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 52(1147), 85-98. https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.85-98

Abstract

The paper presents the essence and structure of the concept of enterprise strategic renewal. Types of this renewal have been characterized as well as four mechanisms for enterprise strategic renewal in the context of matching changing environment by the organization.

https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.85-98
PDF (Język Polski)

References

Agarwal R., Helfat C.E.: Strategic renewal of organizations, “Organization Science” 2009, Vol. 20, No. 2, s. 281-293.

Audretsch D.B., Lehmann E.E.: Entrepreneurial Access and Absorption of Knowledge Spillovers Strategic Board and Managerial Composition for Competitive Advantage, „Journal of Small BusinessManagement” 2006, Vol. 44, No. 2, s. 149-166.

Baden-Fuller Ch., Volberda H.W.: Strategic Renewal: How Large Complex Organizations Prepare for the Future, „International Studies of Management and Organizations” 1997, Vol. 27, No. 2, s. 95-120.

Banaszyk P., Cyfert Sz.: Strategiczna odnowa przedsiębiorstwa, Difin,Warszawa 2007.

Bratnicki M., Bratnicka K.: Strategiczny wybór oparty na twórczości, [w:] Wybory strategiczne w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania, red. E. Urbanowska-Sojkin, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu” 2011, nr 169.

Bratnicki M.: Organizacyjne uczenie się i odnowa strategiczna [w:] Zmiana warunkiem sukcesu. Odnowa przedsiębiorstw – czego nauczył nas kryzys? red. Skalik J., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego weWrocławiu,Wrocław 2010.

Bratnicki M.: Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2002.

Bratnicki M.: Renta przedsiębiorczości w statycznych i dynamicznych otoczeniach [w:] Przedsiębiorczy meneder w przedsiębiorczej organizacji, red. J.D. Antoszkiewicz, OficynaWydawnicza SGH, Warszawa 2007.

Covin J., Miles M.: Corporate Entrepreneurship and the Pursuit of Competitive Advantage, “Entrepreneurship Theory and Practice”, 1999, Vol. 23, s. 47-63.

Cyfert Sz.: Wykorzystanie mechanizmu przestrzennego wydzielenia w procesie strategicznej odnowy granic organizacji [w:] Zmiana warunkiem sukcesu. Odnowa przedsiębiorstw – czego nauczył nas kryzys? red. Skalik J., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

Czakon W.: Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a WoltersKluwer business, Warszawa 2012.

Czekaj J.: Konwergencja współczesnych metod zarządzania [w:] Kierunki i dylematy rozwoju nauki i praktyki zarządzania przedsiębiorstwem, red. Jagoda H., Lichtarski J., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

de Wit B., Meyer R.: Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007.

Flier B., Van Den Bosch F.A.J., Volberda H.W.: Co-evolution in Strategic Renewal Behaviour of British, Dutch and French Financial Incumbents: Interaction of Environmental Selection, Institutional Effects and Managerial Intentionality, “Journal of Management Studies”, 2003, Vol. 40, No. 8, s. 2168.

Floyd S.W., Lane P.J.: Strategizing Throughout the Organization: Managing Role Conflict in Strategic Renewal, “Academy of Management Review”, 2000, Vol. 25, s. 154-177.

Guth W.D., Ginsberg A.: Corporate Entrepreneurship, „Strategic Management Journal” 1990, No. 11 (Special Issue), s. 5-16.

Hambrick D., Upper Echelons Theory: an Update, “Academy of Management Review” 2007, Vol. 32, 334-343.

Hofer C.W.: Turnaround Strategies, „The Journal of Business Strategy” 1980, Vol. 1, No. 1, s. 19-32.

Ireland R.D., Hitt M.A., Camp S.M., Sexton D.: Integrating Entrepreneurship and Strategic Management Action to Create Firm Health, „Academy of Management Executive” 2001, Vol. 15, No. 1, s. 49-63.

Johnson G.: Rethinking Incrementalism, „Strategic Management Journal” 1988, Vol. 9, No. 1, s. 75-91.

Karpacz J.: Determinanty odnowy strategicznej potencjału małych i średnich przedsiębiorstw. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej wWarszawie, Warszawa 2011.

Kuratko D.F., Audretsch D.B.: Strategic Entrepreneurship: Exploring Different Perspectives of an Emerging Concept, „Entrepreneurship. Theory&Practice” 2009, Vol. 33, No. 1, s. 1-19.

Kwee Z., Van Den Bosch F.A.J., Volberda H.W.: The Influence of Top Management Team’s Corporate Governance Orientation on Strategic Renewal Trajectories: A Longitudinal Analysis of Royal Dutch Shell plc, 1907-2004, “Journal of Management Studies”, 2011, Vol. 48, No. 5, s. 984-1014.

Lamberg J., Tikkanen H., Nokelainen T., Suur-Inkeroinen H.: Competitive Dynamics, Strategic Consistency, and Organizational Survival, “Strategic Management Journal”, 2008, Vol. 30, s. 45-60.

Lichtarski J., Karaś M.: Pojmowanie przedsiębiorczości i warunkujące ją czynniki [w:] Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagroenia, red. K. Jaremczuk, Wydawnictwo Państwowej Wyszej Szkoły Zawodowej w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2003.

Lichtarski J.: Równowaga i nierównowaga w paradygmatach funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa [w:] Zarządzanie strategiczne. Podstawowe problemy, red. Krupski R., Wałbrzyska Wysza Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2008.

Lubatkin M.H., Simsek Z., Ling, Y., Veiga, J.F.: Ambidexterity and Performance in Small-to-Medium-Sized Firms: the Pivotal Role of TMT Behavioural Integration, “Journal of Management Studies”, 2006, Vol. 32, s. 1-17.

March J.G.: Exploration and Exploitation in Organizational Learning, “Organization Science”, 1991, Vol. 2, s. 71-87.

Prashantham S.: New Venture Internationalization as Strategic Renewal, “European Management Journal” 2008, Vol. 26, s. 378-387.

Sáez-Martínez F.J., González-Moreno Á.: Strategic Renewal, Cooperation, and Performance: A Contingency Approach, “Journal of Management and Strategy” 2011, Vol. 2, No. 4, s. 43-55.

Stienstra M., Baaij M., van den Bosch F.A.J., Volberda H.: Strategic Renewal of Europe’s Largest Telecom Operators (1992-2001): From Herd Behaviour Towards Strategic Choice? “European Management Journal” 2004, Vol. 22, No. 3, s. 273-280.

Uotila J., Maula M., Keil T., Zahra S.A.: Exploration, Exploitation, and Financial Performance: Analysis of S&P 500 Corporations, “Strategic Management Journal”, 2009, Vol. 30, s. 221-231;

Volberda H.W., Baden-Fuller Ch., Van den Bosch F.A.J.: Mastering Strategic Renewal: Mobilising Renewal Journeys in Multiunit Firms, „Long Range Planning” 2001, Vol. 34, s. 159-178.

Zahra S.A.: Governance, Ownership, and Corporate Entrepreneurship: the Moderating Impact of Industry Technological Opportunities, “Academy of Management Journal” 1996, Vol. 39, s. 1713-1735.

Downloads

Download data is not yet available.