Abstrakt
W literaturze przedmiotu wiele miejsca poświęca się identyfikacji oczekiwań pracowników w stosunku do systemu motywacyjnego. Autorzy artykułu podjęli próbę opracowania metody diagnozującej zdolność systemu motywacyjnego do kreowania nastawień motywowanych do działań oczekiwanych przez motywującego. Procedura badawcza składa się z etapów:
1. Wybór nastawień pracownika mających znaczenie dla realizacji obowiązków na zajmowanym stanowisku.
2. Ustalenie rang ważności nastawień pracowników dla sprawności realizacji obowiązków.
3. Ustalenie listy motywatorów stosowanych w obszarze badań.
4. Analiza wpływu składników systemu motywacyjnego na kształtowanie nastawień.
5. Konfrontacja oczekiwań dotyczących nastawień pracownika ze zdolnością systemu motywacyjnego do ich kształtowania.
Bibliografia
Cohn J., Katzenbach J., Vlak G.: Finding and grooming breakthrough innovaters, „Harvard Business Review” 2008 No. 12.
Czerska M.: Motywacja, [w:] Czermiński A., Czerska M., Nogalski B., Rutka R., Apanowicz J. (red.), Zarządzanie organizacjami, Dom Organizatora, Toruń 2001.
Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2004.
Juchnowicz M.: Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012.
Kożuch B., Jończyk J.: Zaangażowanie organizacyjne a efektywność zasobów ludzkich [w:] Bohdziewicz P. (red.), Efektywność gospodarowania kapitałem ludzkim, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.
Lichtarski J.M.: Pożądane kompetencje członków zespołu zadaniowego, „Przegląd Organizacji” 10/2011.
Mikuła B., Potocki A.: Humanizacja organizacji pracy – aspekty metodologiczne, AE, Kraków 1998.
Rutka R.: Studium czynników korygujących styl kierowania w przedsiębiorstwach, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1984.
Sikorski Cz.: Motywacja jako wymiana, Difin, Warszawa 2004.
Vance R.I.: Employee engagement and commitment, SHRM Foundation, 2006.