Abstrakt
W artykule pokazano związki między stopniem zaangażowania pracowników a skutecznością wdrażania strategii CSR (Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstwa). Po pierwsze, dokonano całościowego przeglądu czynników wpływających na poziom zaangażowania. Po drugie, wskazano te czynniki, które są istotne na potrzeby oceny potencjału pracowniczego w tym zakresie. Odniesiono się również do koncepcji zarządzania przez zaangażowanie, wskazując, że wzmacnia ono szanse powodzenia realizowanych strategii. Podkreślono, że podobne wnioski są aktualne także w przypadku stosowania nowych odmian CSR, na przykład CSV M. Portera. Zaznaczono, że rolę w kreowaniu zaangażowania pracowników pełnią menedżerowie a ich postawa determinuje szanse powodzenia strategii CSR. Na potrzeby wzmocnienia wniosków przytoczono dwa przykłady pochodzące z badań kadry menedżerskiej w Polsce.
Bibliografia
Aluchna M.: Indeksy społecznej odpowiedzialności biznesu. Przypadek RESPECT Index; [w:] P. Płoszajski (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, SGH, Warszawa 2012.
Armstrong M.: Armstrong’s Essential Human Resource Management Practice: A Guide to People Management, Kogan Page Londyn 2010.
Bachorski M., Kroik J.: ISO2600-precyzyjna definicja odpowiedzialności społecznej(CSR), Problemy Jakości, lipiec 2011.
Budnich V., Serneels S.: Hybrydowe łańcuchy wartości, pomost między biznesem i społeczeństwem; [w]: Odpowiedzialny biznes 2012, Sojusz na rzecz potrzebnych zmian, Harvard Business Review Polska, maj 2012.
Grant R.M.: Współczesna analiza strategii, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2011.
Hallowell E.M.: Nauka o mózgu podpowiada nam, jak się doskonalić, Harvard Business Review Polska, listopad, 2011.
Jania E.: Diagnozowanie poziomu zaangażowania dla potrzeb zarzadzania, praca magisterska, PWr, Wrocław 2012.
Juchnowicz M.: Zarządzanie przez zaangażowanie, PWE, Warszawa 2010.
Kaplan R., Norton D.: Wdrażanie strategii dla osiągania przewagi konkurencji, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2010.
Klincewicz K., Spik A.: Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi – zaangażowanie organizacyjne, [w:] M. Kostera (red), Nowe kierunki w zarządzaniu, WAiP, Warszawa 2008.
Krawiec F.: Zarządzanie strategia firmy, Difin, Warszawa 2011.
Kroik J.: Odpowiedzialność – kategoria strategiczna dla współczesnego przedsiębiorstwa, [w:] J. Skonieczny (red.), Kształtowanie zachowań innowacyjnych, przedsiębiorczych i twórczych w edukacji inżyniera, Wyd. Indygo Zahir Media, Politechnika Wrocławska, Wrocław 2011.
Kroik J., Malara Z.: CSR i zrównoważony rozwój w warunkach silnej konkurencji, Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego im. A. Chętnika, nr XXV, 2011.
Kroik J., Skonieczny J.: Budowanie wspólnoty na rzecz społecznie odpowiedzialnego przedsiębiorstwa, [w:] Z. Pisz i M. Rojek- Nowosielska (red.), Społeczna odpowiedzialność organizacji. Polityczna poprawność czy obywatelska postawa? Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 220, Wrocław 2011.
Majewski D.: Zrównoważeni pracownicy i ich satysfakcja z pracy, Edukacja Ekonomistów iMenedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, SGH,Warszawa 2012, nr 2.
Malara Z., Kroik J.: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa – konstytuowanie koncepcji w perspektywie strategicznej, Organizacja i Kierowanie, nr 1, Warszawa 2012.
Pabin A.: Sustainable personnel – pracownicy przedsiębiorstwa przyszłości, Zarządzanie zasobami Ludzkimi, 2011, nr 523.
Pindelski M.: Etyka, CSR i CSV w orientacjach strategicznych, Przegląd Organizacji, Nr 2/2012.
Porter M.E., Kramer M.R.: Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, Harvard Business Review Polska, maj 2011.
Smythe J.: CEO- dyrektor do spraw zaangażowania, Wolters Kluwer, Kraków 2009.
Stanek-Kowalczyk A.: Wąskie rozumienie społecznej roli firm, Harvard Business Review Polska, maj 2012.
Odpowiedzialny biznes Kompendium CSR, nr 9, grudzień 2012 (dodatek Rzeczpospolita).