Relacje bezpośrednich przełożonych z podwładnymi w ich opiniach
PDF

Jak cytować

Baruk, A. I. (2013). Relacje bezpośrednich przełożonych z podwładnymi w ich opiniach. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 51(1146), 155-166. https://doi.org/10.34658/oiz.2013.51.155-166

Abstrakt

W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące relacji bezpośrednich przełożonych z ich podwładnymi. Na podstawie wyników pierwotnych badań ankietowych ukazano i poddano analizie opinie i oczekiwania respondentów reprezentujących pracowników wykonawczych dotyczące relacji łączących ich z bezpośrednimi przełożonymi, jak również zmiany, jakie zaszły w tym zakresie od 2010 roku. Szczególną uwagę zwrócono na stosowane formy przepływu informacji w wymiarze „góra-dół” na temat efektów pracy ankietowanych. Przeanalizowano także postrzegane możliwości wsparcia w sprawach zawodowych i osobistych, jakie mogą uzyskać respondenci od swoich bezpośrednich przełożonych. Przedstawiono ponadto cechy, jakie zdaniem ankietowanych powinien mieć wzorcowy przełożony, co pozwoliło wskazać obszary niespełnionych oczekiwań badanych. Wyniki przeprowadzonej analizy jednoznacznie wskazują na pogarszanie się relacji wertykalnych, czego konsekwencją jest pogłębianie się luki relacyjnej dzielącej bezpośrednich przełożonych i ich podwładnych.

https://doi.org/10.34658/oiz.2013.51.155-166
PDF

Bibliografia

Baruk A.: Marketing personalny jako instrument kreowania wizerunku firmy. Difin, Warszawa 2006.

Bojnec Št., Papler D.: Opinions employees on factors of work processes, work organisation and motivation in electro distribution enterprise. Journal of Management, Informatics and Human Resources. Vol. 45, No. 4, 2012.

Coyle-Shapiro J.A-M., Shore L.M.: The employee-organization relationship: where do we go from here? Human Resource Management Review. Vol. 17, No. 2, 2007.

Cropanzano R., Mitchell M.S.: Social exchange theory: An interdisciplinary review. Journal of Management. No. 31, 2005.

Lazovic S.: The role and importance of emotional intelligence in knowledge management. Management, Knowledge and Learning. International Conference 2012, http://www.issbs.si/press/ISBN/978-961-6813-10-5/papers/ML12_148.pdf (dostęp: 21.01.2013).

Liden R.C., Bauer T.N., Erdogan B.: The role of leader-member exchange in the dynamic relationship between employer and employee: implications for employee socialization, leaders and organizations, [w:] Coyle-Shapiro J.A-M., Shore L.M., Taylor S.M., Tetrick L.E. (red.), The Employment Relationship, Examining Psychological and Contextual Perspectives, Oxford University Press, Oxford 2004.

Lussier R.: Human Relations in Organizations: Applications and Skill Building. McGraw Hill, New York 2009.

Magoshi E., Chang E.: Diversity management and the effects on employees’ organizational commitment: Evidence from Japan and Korea. Journal of World Business. No. 44, 2009.

Tekleab A.G., Taylor M.S.: Aren’t there two parties in an employment relationship? Antecedents and consequences of organization-employee agreement on contract obligations and violations. Journal of Organizational Behavior. No. 24, 2003

Pobrania pliku

Brak danych dotyczących pobrań pliku.