Mechanizmy odnowy strategicznej przedsiębiorstwa: przegląd literatury
PDF

Jak cytować

Karpacz, J. (2013). Mechanizmy odnowy strategicznej przedsiębiorstwa: przegląd literatury. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 52(1147), 85-98. https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.85-98

Abstrakt

W opracowaniu przedstawiono istotę i strukturę koncepcji odnowy strategicznej przedsiębiorstwa. Scharakteryzowano typy tej odnowy oraz cztery rodzaje mechanizmów przeprowadzania odnowy strategicznej przedsiębiorstwa w kontekście możliwości dopasowywania organizacji do zmieniających się warunków otoczenia.

https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.85-98
PDF

Bibliografia

Agarwal R., Helfat C.E.: Strategic renewal of organizations, “Organization Science” 2009, Vol. 20, No. 2, s. 281-293.

Audretsch D.B., Lehmann E.E.: Entrepreneurial Access and Absorption of Knowledge Spillovers Strategic Board and Managerial Composition for Competitive Advantage, „Journal of Small BusinessManagement” 2006, Vol. 44, No. 2, s. 149-166.

Baden-Fuller Ch., Volberda H.W.: Strategic Renewal: How Large Complex Organizations Prepare for the Future, „International Studies of Management and Organizations” 1997, Vol. 27, No. 2, s. 95-120.

Banaszyk P., Cyfert Sz.: Strategiczna odnowa przedsiębiorstwa, Difin,Warszawa 2007.

Bratnicki M., Bratnicka K.: Strategiczny wybór oparty na twórczości, [w:] Wybory strategiczne w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania, red. E. Urbanowska-Sojkin, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu” 2011, nr 169.

Bratnicki M.: Organizacyjne uczenie się i odnowa strategiczna [w:] Zmiana warunkiem sukcesu. Odnowa przedsiębiorstw – czego nauczył nas kryzys? red. Skalik J., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego weWrocławiu,Wrocław 2010.

Bratnicki M.: Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2002.

Bratnicki M.: Renta przedsiębiorczości w statycznych i dynamicznych otoczeniach [w:] Przedsiębiorczy meneder w przedsiębiorczej organizacji, red. J.D. Antoszkiewicz, OficynaWydawnicza SGH, Warszawa 2007.

Covin J., Miles M.: Corporate Entrepreneurship and the Pursuit of Competitive Advantage, “Entrepreneurship Theory and Practice”, 1999, Vol. 23, s. 47-63.

Cyfert Sz.: Wykorzystanie mechanizmu przestrzennego wydzielenia w procesie strategicznej odnowy granic organizacji [w:] Zmiana warunkiem sukcesu. Odnowa przedsiębiorstw – czego nauczył nas kryzys? red. Skalik J., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

Czakon W.: Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a WoltersKluwer business, Warszawa 2012.

Czekaj J.: Konwergencja współczesnych metod zarządzania [w:] Kierunki i dylematy rozwoju nauki i praktyki zarządzania przedsiębiorstwem, red. Jagoda H., Lichtarski J., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

de Wit B., Meyer R.: Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007.

Flier B., Van Den Bosch F.A.J., Volberda H.W.: Co-evolution in Strategic Renewal Behaviour of British, Dutch and French Financial Incumbents: Interaction of Environmental Selection, Institutional Effects and Managerial Intentionality, “Journal of Management Studies”, 2003, Vol. 40, No. 8, s. 2168.

Floyd S.W., Lane P.J.: Strategizing Throughout the Organization: Managing Role Conflict in Strategic Renewal, “Academy of Management Review”, 2000, Vol. 25, s. 154-177.

Guth W.D., Ginsberg A.: Corporate Entrepreneurship, „Strategic Management Journal” 1990, No. 11 (Special Issue), s. 5-16.

Hambrick D., Upper Echelons Theory: an Update, “Academy of Management Review” 2007, Vol. 32, 334-343.

Hofer C.W.: Turnaround Strategies, „The Journal of Business Strategy” 1980, Vol. 1, No. 1, s. 19-32.

Ireland R.D., Hitt M.A., Camp S.M., Sexton D.: Integrating Entrepreneurship and Strategic Management Action to Create Firm Health, „Academy of Management Executive” 2001, Vol. 15, No. 1, s. 49-63.

Johnson G.: Rethinking Incrementalism, „Strategic Management Journal” 1988, Vol. 9, No. 1, s. 75-91.

Karpacz J.: Determinanty odnowy strategicznej potencjału małych i średnich przedsiębiorstw. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej wWarszawie, Warszawa 2011.

Kuratko D.F., Audretsch D.B.: Strategic Entrepreneurship: Exploring Different Perspectives of an Emerging Concept, „Entrepreneurship. Theory&Practice” 2009, Vol. 33, No. 1, s. 1-19.

Kwee Z., Van Den Bosch F.A.J., Volberda H.W.: The Influence of Top Management Team’s Corporate Governance Orientation on Strategic Renewal Trajectories: A Longitudinal Analysis of Royal Dutch Shell plc, 1907-2004, “Journal of Management Studies”, 2011, Vol. 48, No. 5, s. 984-1014.

Lamberg J., Tikkanen H., Nokelainen T., Suur-Inkeroinen H.: Competitive Dynamics, Strategic Consistency, and Organizational Survival, “Strategic Management Journal”, 2008, Vol. 30, s. 45-60.

Lichtarski J., Karaś M.: Pojmowanie przedsiębiorczości i warunkujące ją czynniki [w:] Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagroenia, red. K. Jaremczuk, Wydawnictwo Państwowej Wyszej Szkoły Zawodowej w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2003.

Lichtarski J.: Równowaga i nierównowaga w paradygmatach funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa [w:] Zarządzanie strategiczne. Podstawowe problemy, red. Krupski R., Wałbrzyska Wysza Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2008.

Lubatkin M.H., Simsek Z., Ling, Y., Veiga, J.F.: Ambidexterity and Performance in Small-to-Medium-Sized Firms: the Pivotal Role of TMT Behavioural Integration, “Journal of Management Studies”, 2006, Vol. 32, s. 1-17.

March J.G.: Exploration and Exploitation in Organizational Learning, “Organization Science”, 1991, Vol. 2, s. 71-87.

Prashantham S.: New Venture Internationalization as Strategic Renewal, “European Management Journal” 2008, Vol. 26, s. 378-387.

Sáez-Martínez F.J., González-Moreno Á.: Strategic Renewal, Cooperation, and Performance: A Contingency Approach, “Journal of Management and Strategy” 2011, Vol. 2, No. 4, s. 43-55.

Stienstra M., Baaij M., van den Bosch F.A.J., Volberda H.: Strategic Renewal of Europe’s Largest Telecom Operators (1992-2001): From Herd Behaviour Towards Strategic Choice? “European Management Journal” 2004, Vol. 22, No. 3, s. 273-280.

Uotila J., Maula M., Keil T., Zahra S.A.: Exploration, Exploitation, and Financial Performance: Analysis of S&P 500 Corporations, “Strategic Management Journal”, 2009, Vol. 30, s. 221-231;

Volberda H.W., Baden-Fuller Ch., Van den Bosch F.A.J.: Mastering Strategic Renewal: Mobilising Renewal Journeys in Multiunit Firms, „Long Range Planning” 2001, Vol. 34, s. 159-178.

Zahra S.A.: Governance, Ownership, and Corporate Entrepreneurship: the Moderating Impact of Industry Technological Opportunities, “Academy of Management Journal” 1996, Vol. 39, s. 1713-1735.

Pobrania pliku

Brak danych dotyczących pobrań pliku.