Abstrakt
Przemiany zachodzące w gospodarce światowej wskazują na przechodzenie do gospodarki opartej na wiedzy, co uwidacznia się we wzroście przewagi konkurencyjnej państw specjalizujących się w wytwarzaniu produktów zaawansowanych technologicznie. Kierując się tym, że każde działanie innowacyjne jest subiektywne w swej naturze, ważne jest by w procesie innowacyjnym realizowanym w przedsiębiorstwie z jednej strony sprostać ogólnym wyzwaniom współczesności, z drugiej zaś wskazywać co decyduje o rodzimym potencjale innowacyjnym.
W artykule podjęto próbę zasygnalizowania złożonego zagadnienia związanego z podejmowaniem działalności innowacyjnej przez polskie przedsiębiorstwa.
Bibliografia
Badanie konkurencji i konkurencyjności przedsiębiorstw i produktów na rynku pod redakcją S. Mynarskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2007.
Bednarek B.: Zarządzanie konkurencyjnością w przedsiębiorstwach „Doliny Lotniczej” – w świetle badań empirycznych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2008, nr 20.
Brodowska Szewczuk J .: Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej, Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej 2009, nr 80, seria Administracja i Zarządzanie.
Drucker P.: Zarządzanie XXI wieku – wyzwania, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2009.
Ekspertyzy i analizy dotyczące zagadnień transferu wiedzy, konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, PARP, Warszawa 2008.
Flak O., Głód G.: Konkurencyjni przetrwają. O przedsiębiorstwie, metodach badania konkurencyjności i twoich szansach na sukces rynkowy, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.
Golińska-Pieszyńska M.: Czynnik ludzki w kreowaniu innowacji, [w:] J. Otto, R. Stanisławski, A. Maciaszczyk, Innowacyjność jako czynnik podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów na Jednolitym Rynku Europejskim, Politechnika Łódzka – Monografie, Łódź 2007.
Golińska-Pieszyńska M.: Polityka wiedzy a współczesne procesy innowacyjne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.
Golińska-Pieszyńska M.: Polskie praktyki innowacyjne. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2011.
Górzyński M.: Zagraniczne ośrodki naukowo-badawcze zlokalizowane w Polsce – analiza potencjału i oddziaływania, CASE – Fundacja Naukowa, Warszawa 2009.
Henderson B.: Strategic and Natural Competition, Perspectives 1980, nr 231, Boston Consulting Group (BCG), www.bcgperspectives.com, 2010.
Jurek-Stępień S., Pierścionek Z., Sosnowska A.: Rynkowe strategie konkurencji przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe NOVUM sp. z.o.o, Płock 2009.
Koczerga M.: Sposoby budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, [w:] Nowoczesne sposoby konkurowania biznesu, redaktor naukowy H. Mruk, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
Leśniewski M.A.: Konkurencyjność przedsiębiorstw. Wybrane problemy, Wydawnictwo TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń 2011.
Liberska B.: Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002
Martin M.: Zewnętrzna działalność badawczo-rozwojowa przedsiębiorstw, ograniczenia oraz kierunki działań w celu zwiększenia skali zjawiska, [w:] Raport o innowacyjności gospodarki Polski w 2008 roku, red. naukowa T. Baczko, Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, Warszawa 2009.
MatwiejczukW.: Dylematy organizacji gospodarczych. Teoria i praktyka początku XXI wieku, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011.
Mierzejewska B.: Open innovation – nowe podejście w procesach innowacji, e-mentor 2008, nr 2.
Nauka i technika w Polsce w 2008 roku. Informacje i opracowania statystyczne, GUS, Warszawa 2010.
Nęcka E.: Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
Olszewska B., Piwoni-Krzeszowska E.: Partnerstwo z klientami szansą zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstw, w: Przedsiębiorstwo i region w zjednoczonej Europie, redakcja naukowa Z. Olesiński, A. Szplit, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004.
OSLO Manual Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, Third Edition, OECD, 2005.
Penc J.: Innowacje i zmiany w firmie, Wydawnictwo Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1999.
Porter M.E.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1992.
Snowdon B., H. Vane H., Dynarczyk P.: Współczesne nurty teorii makroekonomii, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1998.
Sosnowska S., Łobejko S.: Współpraca placówek naukowych i firm innowacyjnych – doświadczenia oraz oczekiwania polskich małych i średnich przedsiębiorstw, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2007, nr 1.
Stankiewicz M .: Zarządzanie wiedzą, jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń 2006.
Tidd J., Bessant J.: Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska sp. z.o.o, Warszawa 2011.
Tkaczyk T.: Rynek, konkurencja i jej wspieranie,Wydawnictwo SGH,Warszawa 1999.
Walczak W.: Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, e-mentor 2010, nr 5.
Wilczyński W.: Podstawowe kierunki współczesnej teorii konkurencji, Wydawnictwo PWE, Poznań 1960.