Abstrakt
Badania potwierdziły związek pomiędzy lokalizacją uczniów w klasie a ich działalnością. W praktyce i teorii nie widać jednego optymalnego sposobu aranżacji przestrzeni klasowej. Zależy to od liczby osób w grupie, rodzaju zajęć, podejścia ucznia i nauczyciela, nastroju, a nawet pory dnia. Niniejszy artykuł przedstawia zalety i wady wybranych ustawień oraz zaleca ich stosowanie.
Bibliografia
Arends R.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
Bańka A.: Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania, Wydawnictwo Gemini, Poznań 1997.
Bańka A.: Społeczna psychologia środowiskowa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002.
Bańka A., Łącała Z., Noworol Cz., Ratajczak Z.: University Management. Governance Efficiency and efficacy of administration, Uniwersytet Jagielloński, Warszawa 2002.
Droździel-Papuga G.: Ustawiamy stoliki: w podkowę, jodełkę, a może kwadrat? http://blogiceo.nq.pl/edukacja1klasa/files/2014/10/USTAWIENIAStolik%C3%B3w-w-sali-lekcyjnej, dostęp z dnia 18.10.2016 r.
Hall E.T.: The Hidden Dimension, The Massachusetts Institute of Technology 1966.
http://jaszczur.czn.uj.edu.pl/mod/book/tool/print/index.php?id=8809, dostęp z dnia 12.05.2016 r.
Jankowski B.: Jak przestrzeń klasy wpływa na zachowania uczniów? http://www.ceo.org.pl/pl/1klasa/news/jak-przestrzen-klasy-wplywa-na-zachowania uczniow, dostęp z dnia 18.10.2016 r.
Łaguna M.: Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Meighan R.: Socjologia edukacji, Toruń 1993, Wyd. Uniwersytetu M. Kopernika.
Nalaskowski A.: Przestrzenie i miejsca szkoły, Wyd. Impuls, Kraków 2002.
Silberman M.: Uczymy się jak uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Wennerstrom K., Skjold S., Broderman M.: Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole, Wyd. Impuls, Kraków 2007.